Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Ebit Lew Hantar 10...

KUALA LUMPUR - Pendakwah terkenal, Ebit Lew menghantar 10 tan bantuan keperluan asas...

Inkues Adib: Sepucuk Surat...

SHAH ALAM - Tindakan peguam Kementerian Perumahan Kerajaan Tempatan (KPKT), Syazlin Mansor yang...

28 Individu Ditahan, Pelbagai...

SHAH ALAM - Polis Selangor menahan 28 individu termasuk empat wanita dan merampas pelbagai jenis dadah bernilai RM570,000 dalam...

Hebat Tentera Turki, Gempur...

ANKARA – Barang kali berita gembira ini kurang diberi liputan media antarabangsa, namun...

MH17: Siap Sedia Terima Kepulangan Abu Mayat

GEORGE TOWN – Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata kerajaan negeri bersiap sedia menerima kepulangan abu mayat dua mangsa nahas penerbangan MH17 Malaysia Airlines (MAS), mendiang Loh Yan Hwa dari Greenlane dan mendiang Sanjid Singh Sandhu dari Bukit Mertajam yang dijangka tiba pada 2 Sept ini.

Beliau berkata semua pemimpin kerajaan negeri Pulau Pinang akan berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan di Bukit Mertajam untuk bersama-sama dengan keluarga mangsa menyambut kepulangan abu mayat itu.

“Kita masih lagi berhubung dengan pihak MAS dan Kementerian Pengangkutan untuk mendapatkan maklumat terkini berhubung ketibaan abu mayat itu.

“Kerajaan negeri juga akan tetapkan tapak bagi membolehkan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang dijangka menggunakan helikopter membawa abu mayat mendiang Sanjid mendarat di Bukit Mertajam,” katanya kepada pemberita dalam sidang media di sini hari ini.

Katanya, pada 3 Sept abu mayat mendiang Sanjid akan dilepaskan di laut di Pulau Pinang, manakala abu mayat mendiang Loh akan di bawa ke Kuil Kwan Yin di Jalan Burmah untuk disemadikan pada 2 Sept.

Sanjid 41, merupakan seorang daripada 15 anak kapal yang terbunuh dalam pesawat MH17 yang terhempas di Donetsk timur Ukraine, manakala Loh adalah penumpang pesawat malang itu.


Loh ke Amsterdam pada Jun untuk melawat anaknya Tan Siew Poh dan menantunya Fan Shun Po yang menjalankan perniagaan dan menetap di Belanda. Terdapat 289 penumpang, termasuk tiga bayi di atas kapal.

Sementara itu, dalam perkembangan lain Lim berkata sambutan Hari Kemerdekaan yang ke-57 akan diadakan di Padang Kota Lama pada pukul 9 pagi dengan tema ‘Bersatu dan Maju’.

Sebanyak 96 kontinjen terdiri daripada jabatan kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) telah mengesahkan penyertaan dalam acara perbarisan pada 31 Ogos nanti.

Sebagai menghormati tragedi MH17 kerajaan negeri telah mengurangkan acarahiburan sebaliknya lebih bersifat kemerdekaan dan penghayatan kemerdekaan. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • MH17

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori