Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Rentas Negeri Tak Dibenarkan

PERGERAKAN merentas negeri dengan menaiki kenderaan awam masih tidak dibenarkan.Menteri Kanan (Kluster Keselamatan),...

Pemandu Ford Ranger Direman...

KLANG - Seorang penjual ikan direman selama empat hari bermula hari ini bagi...

Minyak Sawit: 100 Tahun...

"MINYAK kelapa sawit adalah anugerah alam buat Malaysia dan ia merupakan anugerah Malaysia...

5% Pelajar Disaring Pada...

PUTRAJAYA - Kira-kira lima peratus atau seorang daripada 20 pelajar tingkatan empat yang disaring...

Dr M Beri Peringatan Kepada Najib Jika Tak Endahkan Teguran

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa sekiranya teguran beliau sebelum ini berasas, Barisan Nasional (BN) akan mengalami prestasi teruk pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 kelak.

Jika teguran itu dianggap tidak berasas dan polisi sama diteruskan biarpun ditegur kerajaan BN akan mencatatkan kemenangan besar pada PRU berkenaan.

“Mungkin teguran tidak berasas. Tetapi berasas atau tidak boleh diketahui apabila diuji.

“Dalam negara demokrasi ujian yang terbaik ialah apabila pilihanraya diadakan. Jikalau teguran tidak berasas, dan dasar serta pendekatan yang ditegur diteruskan juga, maka sudah tentu kemenangan yang besar akan diperolehi.

“Sebaliknya jika prestasi dalam pilihanraya menjadi lebih buruk maka besar kemungkinan teguran yang dibuat berasas,” katanya.

[BACANajib Tidak Tolak Kemungkinan Bertemu Dr Mahathir]

Dr Mahathir berkata demikian dalam satu entri terbaru di blognya www.chedet.cc hari ini.

Dalam pada itu, beliau berasa gembira kerana kerajaan terima dengan terbuka teguran beliau sebelum ini.

Pada 18 Ogos lepas, Dr Mahathir menulis di dalam blognya satu entri bertajuk ‘Menegur’ memperkatakan beberapa teguran kepada Najib yang disifatkan prestasinya lebih buruk berbanding Perdana Menteri sebelum ini Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Menurut beliau dalam entrinya, Dr Mahathir turut teringat akan satu Perjanjian Raja-Raja Melayu dengan British.

“Saya teringat akan perjanjian Raja-Raja Melayu dengan British, disebut dalam perjanjian itu British akan menugas seorang pegawai mereka sebagai Penasihat kepada Kerajaan negeri.

“Tetapi dalam perjanjian itu disebut juga bahawa apabila Penasihat British memberi nasihat, Raja dan Kerajaan mesti terima, penerimaan ini mengikut fahaman British bermakna mengikuti dan melaksana nasihat yang diberi.


“Apabila nasihat mesti diterima dan dilaksana, ia bukan lagi nasihat, ia sudah menjadi arahan atau ‘command’ dalam bahasa Mat Salleh,” kata Dr Mahathir dalam blognya.

Menurut beliau, nasihat yang perlu dilaksana antaranya apabila Residen British mendapati seorang Raja Muda tidak sesuai untuk naik takhta apabila Raja mangkat, nasihat diberi supaya ianya tidak diberi hak untuk mengganti Raja, Raja pun terpaksa terima kerana nasihat Residen mesti diterima dan dikuatkuasakan.

“Raja-Raja Melayu biasanya mempunyai Majlis Penasihat. Tetapi Raja tidak perlu menerima nasihat mereka, jauh sekali daripada melaksana nasihat yang diberi.

“Teguran saya bukanlah nasihat. Nak terima atau tidak adalah hak orang yang ditegur. Nak laksana atau tidak juga hak pihak yang ditegur,” katanya.

Dr Mahathir dalam entrinya menyorot kembali prestasi Perdana Menteri kelima iaitu Abdullah yang menang besar pada PRU 2004 tetapi kemudian hilang lima negeri, satu Wilayah Persekutuan dan kemerostan yang besar di Dewan Rakyat pada PRU ke-12 pada 2008.

“Sepatutnya pengganti memperoleh kemenangan yang lebih baik. Tetapi tidak. Pencapaian Perdana Menteri Ke-6 lebih buruk lagi dalam PRU13 setelah memberi wang Kerajaan kepada berjuta rakyat, membelakangkan Dasar Ekonomi Baru, melayan orang yang tidak hargai layanan, meningkatkan hutang Kerajaan, mendengar nasihat konsultan luar dan lain-lain lagi,” katanya mengulang kembali teguran kepada kerajaan Najib.

Menurut beliau yang sebelum ini mentadbir kerajaan Malaysia selama 22 tahun, dasar pencapaian yang buruk itu sepatutnya dikaji semula kerana ia jelas tidak baik.

“Pendekatan diteruskan, teguran diterima tetapi tidak menukar apa-apa,” katanya.

Dr Mahathir berkata, beliau tidak ingin menjadi seperti Penasihat British, tegurannya bukan arahan.

“Mereka yang tidak mengambil iktibar dari pengalaman dahulu yang meneruskan juga pendekatan lama akan didera dengan pencapaian yang sama atau lebih buruk di masa hadapan,” kata Dr Mahathir. – MYNEWSHUB

Oleh : IBNU K

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori