Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Kerajaan Belum Terima Tawaran...

KUALA LUMPUR - Kementerian Kerja Raya belum menerima tawaran secara rasmi daripada Maju...

Suami Romantik Sanggup Tidur...

CHONGQING (China) - Seorang lelaki yang bekerja sebagai pemungut barang terpakai menjadi viral...

Pelajar Tingkatan Satu Ditahan,...

Ampang Jaya : Tindakan seorang pelajar tingkatan satu dan rakannya mencuri tabung di...

Peguam Tarik Diri Daripada...

SHAH ALAM - Peguam Syazlin Mansor, yang mewakili Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan,...

Industri Francais Sumbang Lebih RM24 Bilion

KUALA LUMPUR – Kerajaan akan terus menyokong industri francais negara kerana ia menyumbang kira-kira RM24.6 bilion sepanjang tahun lalu.

Sasaran sumbangan industri francais kepada KDNK negara pada tahun ini pula adalah berjumlah RM25.4 bilion, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Sri Hasan Malek, ketika majlis perasmian buku “Guide To Franching In Malaysia” semalam di KL Festival City.

Beliau berkata apa yang membanggakan kementerian, terdapat 58 jenama francais tempatan yang telah berada di53 negara bukan sahaja dari rantau Asean tetapi India, China, Amerika Selatan dan Eropah.

Menurutnya pada masa ini terdapat sebanyak 743 perniagaan sistem franchais telah berdaftar dengan KPDNKK dan daripada jumlah ini, kira-kira 70% adalah terdiri daripada jenama tempatan manakala baki 30% adalah jenama asing.

Tambah beliau, industri francais perlu disokong kerana produk Malaysia semakin diterima di peringkat antarabangsa dan ia konsisten berkembang pada kadar 15 peratus setahun.


“Saya yakin dengan usaha dan inisiatif yang akan dilaksanakan kelak, angka ini akan bertambah berlipat kali ganda lagi dan membawa jenama Malaysia ke peringkat Global, oleh itu sokongan dari pelbagai pihak termasuk agensi kerajaan dan MFA adalah penting dalam mencapai hasrat ini.

“KPDNKK juga telah menganjurkan misi pembelajaran ke beberapa buah negara seperti Australia, Perancis, United Kingdom, Korea Selatan, Amerika Syarikat dan Afrika Selatan. Tujuan misi ini adalah untuk mengenalpasti potensi pasaran tersebut,” katanya.

Selain itu, beliau menambah peningkatan aktiviti eksport ini akan dapat membantu kerajaan meningkatkan pengaliran masuk mata wang asing ke dalam negara dan ia lebih mudah menerusi perniagaan francais yang melibatkan pembayaran royalti bulanan, yuran francais dan sebagainya daripada syarikat asing kepada francais tempatan.

Oleh: hzqahmd

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori