Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Kenapa Produk QURUSSS Boleh...

Konsep pembakaran lemak QURUSSS ialah dengan meningkatkan metabolisma badan anda.(MAKLUMAT BERKAITAN QURUSSS DAN...

Bunuh Gelandangan, Lelaki Dipenjara...

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara 18 tahun oleh Mahkamah Tinggi di...

Gazidis Bakal Tinggalkan Arsenal,...

KETUA Eksekutif Arsenal, Ivan Gazidis bakal menjadi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharu AC...

Tiga Pemain Bakal Ganti...

BARCELONA nampaknya bersiap sedia untuk membuat perjanjian dengan pemain baharu bagi menggantikan Neymar...

Mufti Perak Salahkan Dr Mahathir, Isu Pemuda Melayu Jihad IS

Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria mengatakan polisi ketika pemerintahan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang memastikan kepentingan orang bukan Melayu terjaga telah mengakibatkan golongan muda cenderung menjadi militan untuk mati syahid.

Menurut beliau, kerajaan pimpinan Dr Mahathir pada ketika itu, lebih cenderung menitikberatkan pembangunan, sektor yang dipelopori oleh bangsa bukan Melayu, menyebabkan pembangunan orang Melayu Islam dipinggirkan.

Harussani berkata kemiskinan dan kedaifan orang Melayu kesan daripada polisi kerajaan itu telah menyebabkan pemuda Melayu mula berangan-angan untuk mendapat mati syahid kerana “sudah tiada apa untuk mereka di dunia ini”.

“Saya rasa cara beliau (Dr Mahathir) sudah melampau.

“Ketika beliau memerintah, fokus terlalu banyak diberikan kepada industri, siapa yang mendominasi? kalau bukan Melayu. Ini membawa orang Melayu miskin dan akibat pembangunan mereka diabaikan mereka mula memikirkan untuk mati syahid,” katanya.

[BACATegas, Berani Antara Kualiti Pemimpin – Dr M]

Dr Mahathir dalam blognya chedet.cc dalam satu artikel berkata keengganan ulamak di Malaysia menyatakan pendirian mereka berkenaan penghijrahan golongan muda Malaysia berjihad untuk syahid menjadikan lebih ramai sukarelawan dari Malaysia tertarik untuk ke sana.

“Ulama dan umarak Islam di negara ini tidak dengan tegas menyatakan pendirian mereka, samada percaya tindakan ganas yang dilakukan oleh kumpulan ini adalah sebahagian dari ajaran Islam atau tidak.

“Ada yang dipercayai merestukan sukarelawan Malaysia pergi membunuh orang Islam yang dikatakan tidak Islam,” kata Dr Mahathir dalam artikel bertarikh 30 September lepas.


Selain itu, Dr Mahathir juga berkata tiada fatwa khusus diberikan oleh para ulama di negara berkaitan perkata itu lebih memburukkan keadaan.

Harussani dalam reaksinya kepada artikel blog itu menafikannya dan menganggap dakwaan Dr Mahathir tidak berasas.

Menurutnya, beliau dan mufti negeri lain sudah pun bercakap menentang kumpulan yang mahu mewujudkan negara Islam (IS) sebelum ini.

“Kita sudah pun menyatakan pendirikan kita beberapa kali pada masa lalu, bersama beberapa orang mufti juga, saya telah mengkritik IS sebelum ini,” kata Harussani.

Bagaimanapun, Harussani tetap mengkritik bekas Perdana Menteri itu dan menyatakan polisinya juga telah menjadikan orang bukan Melayu lebih berjaya daripada kumpulan bumiputera yang lain.

“Beliau bina jalan raya? Bolehkah orang Melayu makan jalan raya itu? Orang cina biasanya bercucuk tanam tetapi mereka boleh berjaya menjadi jurutera tetapi orang Melayu yang bercucuk tanam terus kekal sebegitu,” kata Harussani.

Terdapat laporan, ketika ini terdapat kira-kira 40 orang dari Malaysia sedang berjihad untuk mewujudkan IS di Syria, dengan mendakwa jihad mereka telah mendapat restu dari Nabi Muhammad S.A.W. – MYNEWSHUB

Oleh : IBNU K

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori