Friday, October 18, 2024

Creating liberating content

PAS Tak Peduli Digelar...

KUALA LUMPUR - PAS tidak ambil peduli dengan pelbagai gelaran yang dilemparkan ke...

Presiden UIAM: Maszlee Akan...

KUCHING - Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) berbeza daripada universiti awam lain di...

Mesra Semacam.. Ini Bukti...

Nampaknya tak habis-habis lagi kontroversi yang mengkaitkan nama Kamal Adli bersama pelakon jelita,...

Pahang Juara Piala Malaysia,...

PETALING JAYA - Stesen radio Era FM terpaksa mengotakan permintaan Datuk Siti Nurhaliza...

Saran Anggota Palapes Sertai Pasukan Keselamatan

ALOR SETAR – Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail menyarankan agar setiap anggota Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (Palapes) menyertai pasukan keselamatan kerana mereka pernah dilatih sebagai pegawai berwibawa semasa di universiti.

Baginda bertitah, mereka juga perlulah komited terhadap peranan, tugas serta tanggungjawab masing-masing sebagai seorang pegawai apabila menjadi sebahagian daripada anggota beruniform kelak.

“Berusahalah memberi informasi terkini dan tepat, mempelawa dan menjemput orang ramai untuk turut sama menyertai pasukan keselamatan ini.

“Berperananlah sebagai ‘promoter’ kepada pasukan keselamatan dan memberi penjelasan serta gambaran positif terhadap organisasi ini, serta ikutilah kesemua latihan asas, lanjutan dan hadirilah kursus-kursus berkaitan yang ditawarkan dalam profesion ini,” titah baginda di sini malam tadi.

Baginda yang juga Canselor Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) bertitah pada Majlis Santapan Malam Rejimental sempena Pentauliahan Diraja Ke-7 Pegawai Kadet Palapes dan Kor Sukarelawan Polis Siswa Siswi (Suksis) UniMAP, di sini.

Berangkat sama pada majlis itu, Raja Puan Muda Perlis Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil; Naib Canselor yang juga Komandan Palapes UniMAP, Prof Datuk Dr Kamarudin Hussin dan Asisten Panglima, Bahagian Simpanan Tentera Darat Mejar Jen Datuk Zulkifli Mansor.


Tuanku Syed Faizuddin yang juga Komander Rejimen 504 Askar Wataniah bertitah, setiap pegawai juga mestilah bersikap profesional dan bertaraf kelas pertama dalam semua aspek keselamatan.

“Mereka seharusnya mempunyai serta memiliki ciri-ciri asas seperti keberanian, kesetiaan, disiplin dan kesabaran, kecergasan dan daya tahan serta kehormatan diri yang tinggi.

“Sebagai seorang pegawai, sentiasalah menjadi teladan kepada semua anggota pasukan di bawah anda. Milikilah semangat memimpin melalui teladan dan jadilah sebagai idola terhadap anggota bawahan agar mereka juga akan melaksanakan kewajipan secara selamat, bertanggungjawab, cekap dan terlatih,” titah baginda.

Baginda bertitah, anggota keselamatan juga hendaklah sentiasa benar-benar berwibawa, berdedikasi, komited, amanah dan berdisiplin tinggi seiring dengan ikrar kesatria yang perlu disemat dalam sanubari setiap anggota.

Pada tahun ini sebanyak 115 Pegawai Muda Tentera Darat daripada kalangan pelajar UniMAP ditauliahkan manakala 49 lagi ditauliahkan sebagai Inspektor Sukarela Suksis Polis Diraja Malaysia. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori