Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Projek Lebuhraya Pan Borneo...

PAPAR - Projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah akan membawa impak yang besar kepada...

Peluang Dedah Pemain Simpanan...

ALOR SETAR - Kelebihan jaringan besar yang dimiliki Kedah, memberi keyakinan buat pengendalinya,...

1,000 Peminat Juventus Cedera...

ROM - Ratusan peminat Juventus cedera akibat dirempuh dan dipijak selepas panik dengan...

Bakal Muktamad Harga Telur...

Kuala Terengganu : Harga munasabah bagi telur penyu yang dibeli daripada pemajak di...

JPJ Melaka Sedia Pemeriksaan Cermin Gelap Secara Percuma

MELAKA – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Melaka menyediakan perkhidmatan pemeriksaan cermin gelap secara percuma bagi memastikan kenderaan di negeri itu menggunakan cermin gelap mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

Pengarahnya Azaharuldin Abdullah berkata pemeriksaan itu disediakan di Bahagian Penguat Kuasa JPJ Bukit Katil di sini bermula 9 pagi hingga 4 petang setiap Isnin hingga Jumaat.

“Kita masih memberi peluang kepada pengguna kenderaan jalan raya di negeri ini untuk mereka menukar cermin gelap yang tidak dibenarkan kepada yang mengikut spesifikasi yang ditetapkan,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas operasi bersepadu jabatan itu di Lebuh AMJ (Alor Gajah-Melaka-Jasin) menghala ke Muar di Bukit Piatu di sini, malam tadi.

Beliau berkata JPJ Melaka juga mengeluarkan advokasi iaitu notis nasihat tentang cermin gelap melibatkan 859 kenderaan di negeri itu dalam Ops Khas yang dijalankan di beberapa lokasi di sekitar Melaka termasuk di Plaza Tol Ayer Keroh, Simpang Ampat dan Plaza Tol Kajang pada 1 hingga 5 Nov lepas.

Azaharuldin berkata advokasi itu bertujuan mendidik pengguna agar memahami peratusan ketelusan cahaya penggunaan cermin gelap yang telah tetapkan sebelum penguatkuasaannya pada Mac tahun depan.


Pelaksanaan peraturan baharu itu menetapkan kadar ketelusan cahaya nampak bagi cermin belakang dan sisi penumpang belakang dikurangkan daripada 50 peratus kepada 30 peratus manakala bagi cermin hadapan dan sisi pemandu pula masing-masing kekal pada kadar 70 peratus dan 50 peratus.

Sementara itu, beliau berkata sebanyak 39 advokasi cermin gelap diberikan kepada 39 pemilik kenderaan yang tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan dalam operasi bersepadu yang dilakukan selama dua jam bermula 10 malam tadi.

“Sebanyak 187 kenderaan diperiksa dan 102 saman dikeluarkan melibatkan 157 kesalahan dalam operasi yang turut melibatkan lima agensi lain termasuk Polis Diraja Malaysia dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK),” katanya.

Katanya sebuah motosikal dipercayai kenderaan curi yang menggunakan nombor pendaftaran palsu disita bagi tindakan lanjut dan tiga pengguna jalan raya
berusia 21, 24, dan 28 tahun turut ditahan AADK kerana positif dadah syabu. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • JPJ

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori