Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Pelaburan Modal Insan Penting...

KUALA LUMPUR - Pelaburan dalam modal insan penting kepada negara dalam usaha mereka...

Bilangan Kes HIV Baharu...

KUALA LUMPUR - Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam memberitahu persidangan Dewan...

Gempa Sumatera: 80 Pelajar...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 80 pelajar Malaysia di Universiti Andalas di Padang, Indonesia,...

Identiti 6 Mayat Mangsa...

HUTAN MELINTANG - Identiti enam daripada 24 mangsa yang terkorban dalam tragedi bot...

Majoriti Rakyat Dijangka Fahami Implikasi GST Tahun Depan

KUALA LUMPUR – Kebanyakan anggota masyarakat dijangka memahami implikasi cukai barang dan perkhidmatan (GST) menjelang pelaksanaannya pada April tahun depan.

Setiausaha Bahagian, Bahagian Strategi Korporat dan Komunikasi, Kementerian Kewangan Datuk S. Kumaran berkata terdapat banyak saluran komunikasi untuk membantu mereka memahami GST.

“Ada beberapa isu dalam kalangan komuniti perniagaan berhubung bagaimana mereka boleh memenuhi syarat-syarat GST dan kebimbangan rakyat pula sama ada GST akan meningkatkan kos sara hidup,” katanya di luar taklimat CBP untuk organisasi media dan badan bukan kerajaan, di sini hari ini.

Kumaran berkata pada peringkat awal pelaksanaan, kos sara hidup akan meningkat satu hingga dua peratus namun kadar tersebut berkurangan selepas itu.


Dalam persekitaran GST, beliau berkata golongan berada akan membayar lebih banyak cukai kerana mereka menggunakan lebih banyak barang dan perkhidmatan berbanding mereka yang berpendapatan rendah.

Bagi golongan ini kebanyakan barangan dan perkhidmatan yang diguna berkadar sifar atau mereka tidak perlu membayar GST, katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori