Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Semua Mayat Telah Dibawa...

SEMENYIH - Kesemua mayat mangsa nahas helikopter di sini semalam, dikeluarkan dari lokasi...

Kek ‘Titisan Hujan’ Jadi...

SEBELUM ini pelbagai makanan unik pernah jadi trend dan buah mulut orang ramai, antaranya...

COVID-19: Muhyiddin Adakan Lawatan,...

PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengadakan lawatan ke...

Kes ‘Beli Rumah Dapat...

Solo - Seorang wanita membuat laporan polis semalam kerana mendakwa ditipu suaminya, Redi...

Operasi Cari Mangsa Feri Sewol Ditamatkan

 

SEOUL – Tujuh bulan selepas tragedi terburuk dalam sejarah Korea Selatan melibatkan feri penumpang, Sewol yang karam meragut hampir 300 nyawa, pemerintah akhirnya hari ini mengumumkan operasi mencari mangsa yang masih hilang dihentikan secara rasmi.

Agensi berita rasmi tempatan, Yonhap melaporkan, serentak keputusan itu usaha mengesan mayat baki sembilan lagi penumpang yang masih belum ditemui ditamatkan berkuat kuasa dengan serta-merta di sekitar perairan dekat pelabuhan Jindo di barat laut Korea Selatan.

Keputusan berat tersebut diumumkan jurucakap kerajaan menerusi satu sidang akhbar khas selepas satu pertemuan diadakan dengan membabitkan beberapa buah kementerian berkaitan dan dipengerusikan sendiri oleh Perdana Menteri Korea Selatan, Chung Hon-won.


Feri seberat 6,825 tan karam pada pagi 16 April lalu ketika pelayaran dari Incheon menuju ke pulau peranginan popular Jeju dengan sebahagian besar daripada 476 penumpang ialah pelajar sekolah Danwon yang mengadakan program lawatan sambil belajar.

Setakat ini, hanya 295 mayat berjaya ditemui dan dua penyelam turut maut dalam operasi itu. Pada 15 Mei lalu, kapten Sewol dan tiga anak kapal didakwa atas tuduhan membunuh manakala pemilik feri itu, Yoo Byung-eun dipercayai membunuh diri pada 22 Julai. – Agensi

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori