Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Tindakan TMJ Sepak Tiang...

JOHOR BAHARU - Tindakan Tengku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyepak...

Hampir 120,000 Unit Rumah...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 119,933 unit rumah di bawah Projek Rumah 1Malaysia (PR1MA)...

Cucu Kejam Tumbuk Datuk...

Seremban - Hanya kerana permintaan wang daripada ibu tidak diberikan, seorang lelaki berusia...

Semak Status Sekatan Perjalanan...

Sempena dengan cuti panjang sambutan Hari Raya Aidilfitri ini, Lembaga Hasil Dalam Negeri...

Pondok Telefon Awam New York Lenyap 2015

Contoh terminal LinkNYC yang menawarkan kemudahan WiFi secara percuma kepada pengguna di New York di samping sebelahnya masih lagi ada pondok telefon awam biasa. – Gambar hiasan

NEW YORK – Tidak seperti zaman datuk, bapa dan golongan lahir sebelum 1990-an, mungkin generasi X, Y dan kini Z tidak pernah menggunakan pondok telefon awam walaupun ada melihatnya di tepi jalan sama ada rosak atau terbiar buruk.

Evolusi telekomunikasi juga bakal menyaksikan fasiliti itu akan tinggal sejarah apabila Datuk Bandar New York, Bill de Blasio semalam mengumumkan Big Apple itu menjadi kota raya pertama di dunia memansuhkan terus pondok tersebut bermula tahun depan.

Sebagai ganti, lebih 10,000 terminal sistem teknologi tinggi dikenali LinkNYC bakal ambil alih pondok itu yang menawarkan kemudahan intenet paling luas dan terpantas di bumi menerusi rangkaian akses WiFi secara percuma dari jarak lingkungan 45 meter.

Selain itu, bagi yang masih perlu buat panggilan jika telefon bimbit hilang, habis kredit prabayar atau disekat sebab tidak bayar bil pascabayar, jangan bimbang terminal tersebut boleh buat panggilan domestik dan lebih unik tanpa apa-apa caj dikenakan.


Setiap pondok LinkNYC dilengkapi set telefon selular paparan sentuh skrin dan tempat cas kuasa bateri tablet selain perkhidmatan panggilan kecemasan yang dimajukan firma teknologi CityBridge serta dilantik hasil tender jawatankuasa bandar raya New York.

Projek yang akan bermula akhir tahun ini ujar de Blasio, tidak melibatkan wang pembayar cukai tempatan kerana sumber dana diperoleh menerusi iklan digital dipaparkan di terminal LinkNYC dengan anggaran hasil lebih AS$500 juta (RM1.7 bilion) setahun.

“Pada masa ini, WiFi sudah ada di semua taman awam New York selain Chelsea menerusi inisiatif firma Google. Kami jangka ratusan peluang pekerjaan akan wujud melalui projek ini yang bakal hubung setiap kawasan bandar raya,” kata de Blasio. – Agensi

Kebanyakan pondok telefon awam di New York terletak di tepi jalan raya atas faktor keselamatan dan mudah dilihat pejalan kaki. – Gambar hiasan

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori