Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

KP Jasa: Barang Tiruan,...

KETUA Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) yang juga Ahli Majlis Kerja Tertinggi...

Pemansuhan Subsidi Minyak Masak...

KUCHING - Pemansuhan subsidi minyak masak bermula bulan depan tidak seharusnya dilihat secara...

Ibu Tunggal Bayar RM187...

MARANG - "Seronoknya bukan kepalang apabila diberitahu saya dapat rumah sendiri dengan bayaran...

Daftar Parti: PH Tarik...

KUALA LUMPUR – Pakatan Harapan hari ini menarik balik permohonan semakan kehakiman terhadap...

RTM Wajar Utamakan Drama Tempatan Berbanding Piala Dunia

KUALA LUMPUR – Stesen Radio Televisyen Malaysia (RTM) telah lari daripada peranannya untuk membantu penggiat drama tempatan dengan menghentikan pembelian drama Melayu daripada penerbit tempatan sejak Januari lalu.

Pengarah Jabatan Kesenian, Kebudayaan dan Sukan (DACS) Dewan Pemuda PAS Malaysia, Salman Saleh berkata, RTM tidak boleh membeli alasan kos penyiaran Piala Dunia dan insiden MH370 serta MH17 baru-baru ini sebagai alasan untuk tidak membantu penerbit drama Melayu.

“DACS simpati dengan keluhan pelakon terkenal Datuk Rosyam Nor tentang nasib yang menimpa penggiat seni drama tempatan sejak RTM tidak lagi membeli drama tempatan untuk disiarkan di rancangan TV1 ataupun TV2.

“RTM telah lari daripada peranan sebenar mereka di dalam membantu penggiat drama tempatan. Sebagai contoh isu Piala Dunia, apakah tujuan RTM bersaing dengan syarikat penyiaran swasta dan berbayar ketika itu sedangkan RTM sedar kos bayaran penyiaran yang terpaksa di bayar untuk tujuan tersebut sepatutnya boleh membeli drama tempatan,” dakwanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Salman berkata, rakyat Malaysia memahami tujuan RTM menyiarkan laporan tentang kejadian MH370 dan MH17 bagi menyalurkan maklumat kepada orang ramai tetapi penyiaran tragedi itu tidak boleh digunakan sebagai alasan untuk tidak membeli drama-drama tempatan.


Justeru, beliau menyarankan semua penggiat drama tempatan bergabung dengan mewujudkan persatuan yang kuat bagi memastikan hasil seni mereka sentiasa terbela.

Rosyam Nor dalam nukilannya di sisipan akhbar Berita Harian mengeluh, semenjak awal Januari lalu, Stesen RTM menghentikan pembelian drama Melayu daripada penerbit tempatan sekali gus menimbulkan masalah besar buat semua penerbit untuk menjana pendapatan dan menanggung kos produksi.

Beliau mendakwa, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek memaklumkan tindakan tersebut diambil akibat kos tinggi yang terpaksa ditanggung RTM kerana penyiaran perlawanan Piala Dunia tidak lama dulu.

Selain itu, tragedi malang MH370 dan MH17 yang menimpa negara juga menjadi punca kepada tindakan drastik itu oleh pihak RTM.

  • Lagi berita berkaitan:
  • RTM

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori