Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Air Pasang Besar: Peniaga...

KUALA NERUS - Peniaga di sekitar Pantai Tok Jembal nekad meneruskan perniagaan mereka...

Pasukan Peguam Najib Akan...

PUTRAJAYA : Pasukan peguam yang baru dilantik mewakili Datuk Seri Najib Razak bagi...

UPKO Ucap Takziah Kepada...

KOTA KINABALU - Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) menzahirkan rasa sedih dan...

Bekas Inspektor Diarah Bayar...

KUALA LUMPUR: Seorang bekas Inspektor polis yang melakukan hubungan seks tanpa rela dengan...

Keputusan PT3 Lebih Adil Berbanding PMR?

KUALA LUMPUR – Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) tetap menyokong pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi memperbaiki, mengemaskan dan meningkatkan kualiti sistem pentaksiran negara.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan IKRAM, Prof. Dr. Omar Yaakob berkata, Walaupun keputusan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) mengundang reaksi negatif ramai pihak, usaha itu perlu diteruskan kerana kebolehpercayaannya keputusannya yang lebih tinggi serta lebih adil bagi pelajar.

Bagaimanapun, katanya, beberapa aspek pelaksanaannya perlu diberi perhatian untuk meyakinkan masyarakat.

“Pertama, pihak pentadbiran sekolah, guru-guru serta ibu bapa perlu diberi kefahaman dan keyakinan yang lebih tentang falsafah, matlamat dan prosedur dalam pelaksanaan PBS dan PT3.

“Kedua, guru juga perlu diberi latihan yang lebih intensif dari sudut pelaksanaan pengajaran yang lebih berorientasikan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan bukan hanya menekankan penyampaian maklumat,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Omar berkata, prasarana dan sistem sokongan yang padu perlu disediakan bagi memberi kemudahan kepada guru-guru untuk melaksanakan pentaksiran itu.

Menurutnya, pentaksiran pelajar juga perlu lebih menyeluruh dengan memasukkan elemen-elemen berkaitan akhlak kerana pasaran pekerjaan abad ke-21 tidak lagi hanya melihat kepada sijil akademik tetapi integriti dan akhlak.


“Kelima, kurikulum holistik perlu diperkenalkan bagi membolehkan pentaksiran holistik dapat dilaksanakan dengan berkesan,” katanya.

Sementara itu, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) berpandangan PT3 adalah satu permulaan yang baik dan mempunyai cara format peperiksaan yang tersendiri apabila pelajar-pelajar diuji dengan soalan berasaskan KBAT.

Menurutnya, keputusan PT3 baru-baru ini telah melahirkan satu hipotesis terbaru dalam dunia ujian dan peperiksaan di Malaysia.

Justeru, katanya, keputusan itu perlu disambut baik kerana tujuan perlaksanaannya bukan sekadar berteraskan kepada teori semata-mata sebaliknya menuntut pelajar-pelajar untuk berfikir di luar kotak.

“Sebagai kumpulan pertama peperiksaan ini, para ibu-bapa dan guru tidak seharusnya menuding jari kepada Kementerian Pendidikan di atas kemerosotan keputusan PT3 di sesetengah sekolah,” katanya.

  • Lagi berita berkaitan:
  • PT3

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori