Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Raja-Raja Melayu Pandang Serius...

KUALA LUMPUR – Raja-Raja Melayu hari ini bertitah menasihati seluruh rakyat Malaysia menghentikan...

PRN Johor: SPR, Parti...

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) digesa mewujudkan satu kaedah undi pos bagi...

Najib Ucap Selamat Maju...

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan selamat maju jaya kepada...

Nahas Helikopter Dekat Tanah...

PUTRAJAYA: Juruterbang bersama kesemua lima penumpang dalam sebuah helikopter yang terbabit kemalangan udara...

Jakim Promosi Fahaman Ekstrem Setiap Jumaat – Eric Paulsen

PENGARAH Eksekutif Lawyers for Liberty Malaysia, Eric Paulsen mendakwa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempromosikan fahaman ekstrem setiap Jumaat.

igp

Walaupun tidak dinyatakan secara tepat, namun jika berkisar kepada Jakim dan hari Jumaat, sudah pasti dakwaan Eric menerusi status Twitter ini sah-sah merujuk kepada teks khutbah Jumaat yang dibekalkan jabatan berkenaan kepada masjid-masjid seluruh negara.

Nampaknya, apek seekor ni tak faham, kalau Jakim mempromosikan ekstrimism setiap Jumaat di seluruh negara, sudah lama dahulu berlaku pertumpahan darah berkaitan isu agama di negara ini.

Adakah apek ini pernah mendengar khutbah Jumaat dari mula hingga ke akhir sepanjang hidupnya sebelum membuat kenyataan melalui akaun Twitternya semalam?

Agak nyata apek ini sengaja mencabar kedaulatan undang-undang dan bukankah kenyataan seperti ini melayakan apek ini ditahan di bawah Akta Hasutan?

Melihat kenyataan seperti ini sepatutnya kita semua faham betapa selepas Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ditiadakan, maka Akta Hasutan amat sekali perlu dipertahankan agar jangan ada sebarang apek main cakap apa sahaja yang dia mahukan.

Hak bersuara akan disaingi hak bertindak. Ini terbukti dalam kejadian di Paris apabila sebuah penerbitan yang kerap menghina Islam diserang dan belasan orang maut.


Bersuaralah sebebebas mana yang anda hendak tetapi harus beringat bersama itu akan datang juga hak untuk orang lain bertindak. Suara tidak semestinya dibalas dengan suara sahaja, ia adakalanya perlu dibalas dengan tindakan tertentu.

Maka dalam kes apek ini yang mempersoalkan mengenai khutbah Jumaat secara tidak langsung, pihak berkuasa harus bertindak segera sebelum orang lain bertindak dalam konteks yang tersendiri.

Jangan bimbang nak bertindak terhadap peguam apa semua… takda apa sangat puak-puak tu. Camni dah jelas dia menghasut, maka bertindaklah.

Anjing kalau menyalak dan kita lari…dia akan naik syeh dan kejar kita serta gigit kita…kalau kita lawan balik…anjing tu yang akan lari….apek camni pun sama jugak… kalau pihak berkuasa berdiam diri dan melarikan diri…dia akan berterusan kejar dan menggigit pihak berkuasa serta anggota masyarakat…cuba sergah balik sekali… tengok setakat mana keanjingan apek ni…

OLEH: SATU HALA

Oh satu lagi… apek ini juga yang cakap PAS obses seks dan hudud zalim…baca kat bawah yea…

Lawyers For Liberty Dakwa PAS Obses Seks, Hudud Zalim

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori