Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Penculik Kanak-Kanak Berkeliaran Tidak...

MIRI - Polis Sarawak hari ini menyangkal catatan di Facebook berkenaan amaran polis...

Video Gadis ‘Manja Lapar’,...

SEJAK beberapa hari lalu, tular di media sosial klip video seorang gadis merengek...

KPDNHEP Cadang Bekalan Minyak...

HULU TERENGGANU – Kouta tambahan 10,000 tan metrik minyak masak peket bersubsidi dicadang...

Perkhidmatan Dibenarkan Beroperasi Ketika...

MAJLIS Keselamatan Negara (MKN) menyenaraikan sektor yang dibenarkan beroperasi susulan pewartaan PU (A)112...

Mesyuarat Pegawai Kanan ASEAN Bermula Hari Ini

KOTA KINABALU – Pegawai kanan ASEAN memulakan mesyuarat di sini hari ini sebagai persediaan untuk Pemukiman Menteri-menteri Luar ASEAN esok.

Mesyuarat Pegawai Kanan (SOM) yang dihadiri wakil dari 10 negara anggota, diadakan di Magellan Sutera Harbour Resort dan dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Luar Malaysia, Datuk Othman Hashim.

Delegasi Malaysia juga terdiri daripada Ketua Pengarah Sekretariat Kebangsaan ASEAN-Malaysia, Datuk Muhammad Shahrul Ikram Yaakob.

Mesyuarat itu dijangka berakhir pada 3.30 petang, selepas mesyuarat Kumpulan Kerja Majlis Penyelarasan ASEAN keempat (ACCWG) mengenai Wawasan Komuniti ASEAN Pasca-2015 diadakan.

Difahamkan, pegawai kanan akan membuat susulan, antaranya keputusan yang diambil pemimpin ASEAN pada Sidang Kemuncak ASEAN ke-25 di Myanmar tahun lalu mengenai pembangunan Komuniti ASEAN dan Wawasan Komuniti ASEAN Pasca-2015, manakala mesyuarat ACCWG dijangka akan membincangkan laporan mengenai perkembangan aktivitinya.

Malam ini, Menteri Luar Malaysia, Datuk Seri Anifah Aman akan menjadi hos majlis makan malam bagi meraikan rakan sejawatannya dari ASEAN dan delegasi. Menteri-menteri berkenaan akan bersembang santai pada majlis itu.

Sementara itu, beberapa menteri luar ASEAN dan delegasinya dijadual tiba hari ini untuk menghadiri mesyuarat itu. Setiausaha Agung ASEAN, Le Luong Minh turut dijangka tiba hari ini.


Secara keseluruhan, kira-kira 200 delegasi dari 10 negara Asia Tenggara dijangka menghadiri Pemukiman Menteri-menteri Luar ASEAN dan mesyuarat persediaan lain dari 26 hingga 28 Jan.

Acara persediaan lain seperti Mesyuarat Jawatankuasa Wakil Tetap ASEAN (CPR), berlangsung semalam.

Pemukiman menteri-menteri luar ini adalah yang pertama dalam siri mesyuarat ASEAN di bawah pimpinan Malaysia selaku pengerusi ASEAN tahun ini.

Malaysia mengambil alih jawatan sebagai pengerusi ASEAN daripada Myanmar mulai 1 Januari lalu.

Wawasan Malaysia sepanjang menjadi pengerusi dengan tema ‘Rakyat Kita, Komuniti Kita, Visi Kita’ ialah mewujudkan ASEAN berpaksikan rakyat membabitkan semua sektor masyarakat dalam aktiviti kumpulan serantau itu.

ASEAN dianggotai Brunei Darussalam, Kemboja, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Singapura, Thailand dan Vietnam. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • ASEAN

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori