Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

KKMM Mahu Capaian Internet...

KOTA KINABALU - Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) mahu menjadikan akses capaian internet...

‘Bapa Lockdown Malaysia’ Punca...

'Bapa Lockdown Malaysia' , hampir pasti merujuk kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mentadbir secara lemah dan didakwa boros menjadi punca kepada kehancuran Malaysia.

Rumah Harry Potter ‘Membesar’...

BAGI mereka yang mengikuti filem Harry Potter, pasti merindui zaman semasa Harry membesar....

‘Luluh’ Bawa Tuah, Bakal...

LAGU Luluh sememangnya membawa tuah kepada penyanyi Khai Bahar apabila lagu berkenaan bakal...

MINYAK: Mana Suara Syukur Dan Terima Kasih?

Ketika Datuk Seri Najib Tun Razak memberikan analogi bila harga kangkung turun, kenapa tak ucap terima kasih semasa berucap dalam satu program pada tahun lalu, kenyataan itu diputar belitkan dengan begitu teruk sekali sehingga maksud yang cuba disampaikan Perdana Menteri hilang begitu sahaja.

Bukan niat Najib untuk menghina tetapi beliau ketika itu berucap dengan kelompok masyarakat luar bandar dan cuba memberikan contoh yang mungkin mereka cepat dapat tangkap dan faham kerana ia berada di sekeliling mereka.

Takkan hendak bagi contoh aliran keluar masuk pelaburan asing dan naik turun nilai duit kan. Tiada siapa yang nak dengar benda yang jauh dari jiwa sendiri.

Apa yang cuba disampaikan beliau ketika itu mudah, apabila kerajaan berusaha membuat sesuatu yang baik dan ia berhasil, mengapa tidak rakyat kita sekali sekala memperlihatkan tanda bersyukur kepada tuhan dan pada masa yang sama mengucapkan terima kasih kepada kerajaan.

Mengapa perlu Najib memberikan kenyataan demikian?

Ini kerana beliau sudah pasti dapat melihat sendiri apabila sesuatu tindakan kerajaan yang mungkin tidak digemari rakyat tetapi terpaksa diambil, maka “kemurkaan” rakyat dizahirkan dengan begitu keras dan jelas.

Ok…sebahagian besar kemurkaan itu mungkin datang pada media sosial yang digerakkan para tentera siber DAP yang dikenali sebagai Red Bean Army yang terkenal menggunakan akaun-akaun dengan gambar-gambar palsu serta kisah-kisah rekaan, namun ada sebahagian memang tulen suara hati rakyat.

PM kita pun manusia jugak… kalau dilihat komen-komen biadap yang dilemparkan pada akaun Facebook dan Twitter beliau terutama oleh remaja-remaja Cina DAP yang menggunakan akaun palsu, mahu terguris juga hati.

Kebiadapan lagi hina pada babi dizahirkan adakalanya (tapi datang pada kaum camtu…biasalah).

Kalau kita jujur mungkin kita dapat melihat betapa kerja keras yang dibuat Najib termasuk mengambil langkah-langkah yang kurang popular seperti memperkenalkan GST semata-mata bagi memastikan kebergantungan negara kepada hasil petroleum dapat dikurangkan secara berperingkat-peringkat.


Tidak popular tetapi perlu = dimaki hamun.

Justeru, apabila ada sesuatau yang sepatutnya menggembirakan rakyat… sudah tentu sekali sekala Najib dan kerajaan mahu juga lihat mereka dipuji.

Penurunan harga minyak yang begitu drastik bermula semalam adalah satu lagi contoh yang mana sikap yang kurang sihat di kalangan rakyat Malaysia yang tidak faham dengan analogi kangkung itu menyerlah.

Kalau harga minyak naik, lihatkan maki hamun dan sindirian yang diterima.

Bila turun dengan begitu nyata, tidak ada pun sesiapa yang mahu mengucapkan terima kasih ke apa.

Pembangkang mula cakap itu sebab mereka, orang macam Rafizi Ramli tunjuk pandai kata sepatutnya RM1.75 pulak, Red Bean Army mula sebut GST balik.

Bukanlah wajib untuk bertindak demikian, tetapi sebagai bangsa yang beradap dan beragama, apa salahnya memperlihatkan sifat bertimbang-rasa sekali sekala.

Tidak kisah la anda pada parti mana, namun kalau sesuatu itu positif, perlihatkan la sikap yang elok sikit.

Begitu teruk anda semua mengamuk bila harga naik… namun takda sekali pun mahu bersyukur atau mengucapkan terima kasih bila ia turun.

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori