Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

WARISAN, KDM Tak Terbabit...

KIMANIS - Naib Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN), Datuk Peter Anthony menjelaskan sambutan...

42 Premis Makanan Diarah...

SHAH ALAM: Tindakan 42 premis makanan yang mempunyai urungan lipas, lalat dan tikus...

Perpaduan Elemen Penting Bentuk...

PAPAR - Keamanan dan perpaduan yang kukuh di kalangan rakyat amat penting bagi...

China Tembak Misil Berhampiran...

TAIPEI: Kementerian Pertahanan Taiwan hari ini memaklumkan, tentera China melancarkan 11 misil balistik...

PKR Kecam Serangan Bersenjata Di Paris

KUALA LUMPUR – Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengutuk serangan bersenjata ke atas pejabat akhbar mingguan Charlie Hebdo di Paris semalam yang mengakibatkan sekurang-kurangnya 12 orang terkorban.

Ketua Biro Antarabangsa PKR, Gooi Hsiao Leung berkata, parti itu mengutuk serangan yang dilakukan oleh dua lelaki menggunakan senjata sambil menjerit “Allahu Akbar”.

“Ia sama sekali tidak boleh difahami dan sangat gila untuk menyasarkan sebuah akhbar kerana menyiarkan kartun dan melakukan pembunuhan kejam di atas nama agama .

“Jelas sekali, kejadian mengerikan ini dilakukan untuk mewujudkan suasana kebencian, ketakutan dan perpecahan dalam kalangan penganut agama yang berlainan dan agama di dunia,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Media semalam melaporkan sekurang-kurangnya 12 orang terkorban selepas tiga lelaki yang dilengkapi senapang jenis Kalashnikovs dan pelancar peluru berpandu menyerang pejabat akhbar mingguan Charlie Hebdo.


Dua lelaki bersenjatakan Kalashnikov dan pelancar roket menyerang bangunan terbabit yang terletak di tengah bandar raya ini sebelum berlaku kejadian tembak-menembak dengan pasukan keselamatan.

Pada November 2011 pejabat akhbar berkenaan pernah dibom selepas menerbitkan karikator Nabi Muhammad dengan menggunakan tajuk Charia Hebdo.

Menurutnya, rakyat Malaysia bersolidariti dengan rakyat Perancis dan masyarakat dunia dalam menghantar mesej yang jelas mengutuk dan mengecam perbuatan ekstremisme serta keganasan di atas nama agama .

“Mereka yang melakukan serangan kejam di Paris itu mesti dibawa ke muka pengadilan,” katanya. - MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori