Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

PRU Singapura: Lebih 1.1...

SINGAPURA - Sejumlah 1,153,570 rakyat Singapura telah mengundi menjelang tengah hari dalam pilihan...

7 Penjuru DUN Bugaya,...

SEMPORNA - Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Bugaya bakal menyaksikan...

Ubah Persepsi Tentang Sekolah...

KUALA LUMPUR - Persepsi bahawa sekolah tahfiz merupakan tempat belajar bagi anak-anak yang...

Baru 13 Tahun Tapi...

BAHARU berusia 13 tahun, namun budak ini sanggup meracun rakan sekelasnya dengan ubat...

Keikhlasan UMNO Pikat Rakyat Sabah – Abdul Rahman

KOTA KINABALU – Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata parti UMNO di Sabah semakin kuat dan mendapat tempat di hati rakyat kerana rakyat dapat melihat keikhlasan UMNO yang diwujudkan sejak 1946.

“Rakyat merasai perjuangan UMNO,” katanya ketika menjelaskan kewajaran keberadaan UMNO di Sabah sebagai membidas Presiden Parti Reformasi Negeri (Star) Datuk Dr Jeffrey Kitingan yang mengkritik hebat kehadiran UMNO di negeri ini.

Abdul Rahman, yang juga Setiausaha Barisan Nasional (BN) Sabah berkata mana-mana parti politik termasuk UMNO berhak untuk datang menawarkan diri dan berkhidmat di negeri ini asalkan kehadiran parti itu mengikut undang-undang.

Beliau berkata Jeffrey, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bingkor itu gemar memberi alasan bahawa parti UMNO perlu ditolak rakyat Sabah kerana kononnya ia adalah parti luar dan seharusnya tidak perlu berada di Sabah.

“Persoalannya, kenapa Jeffrey memilih parti Star dari Sarawak menjadi parti tempat bernaung? Bukankah parti Star juga adalah parti luar?,” tambahnya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Anggota Parlimen Kota Belud itu berkata sejak kehadiran UMNO di negeri ini, bumiputera Islam dilihat lebih bersatu, dan kesatuan itu sekali gus menjadi pendorong kepada kestabilan politik di Sabah.

“Menerusi kestabilan politik ini, semua pihak memberi fokus kepada masa dan tenaga untuk pembangunan Sabah dan tidak perlu berpolitik 24 jam,” katanya.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu juga berkata ekonomi Sabah dilihat begitu rancak membangun sejak keberadaan UMNO dan beliau menyifatkannya sebagai “fakta yang tidak boleh disangkal”.

“Keserasian kerajaan negeri dan kerajaan pusat telah menjadi pemangkin kepada pembangunan ini,” tambahnya.


Abdul Rahman menarik perhatian bahawa buat pertama kalinya sejarah politik Sabah, rakyat di negeri ini mempunyai peranan dan pengaruh dalam menentukan presiden UMNO yang juga bakal menjadi perdana menteri.

Abdul Rahman berkata Jeffrey seharusnya ingat kedatangan UMNO ke Sabah sebelum ini adalah sebahagian disebabkan Parti Bersatu Sabah (PBS) yang membuat keputusan drastik untuk keluar daripada BN setelah hari penamaan calon berlangsung.

“Malah ramai mengatakan Jeffrey sendiri terlibat dalam keputusan PBS untuk keluar daripada BN. Kenapa Jeffrey tidak salahkan diri sendiri?,” soalnya.

Menurutnya rakyat Sabah terutama bumiputera Islam tidak pernah dipaksa menyokong UMNO dan mereka menganggotai UMNO atas kerelaan sendiri kerana merasakan ia adalah parti yang boleh dijadikan landasan perjuangan.

“Sekarang jumlah anggota UMNO Sabah hampir mencecah setengah juta. Dan, untuk makluman Jeffrey, terdapat hampir 20 peratus rakyat Sabah daripada kalangan bumiputera bukan Islam menjadi anggota UMNO.

“Semua pemimpin UMNO negeri Sabah adalah anak tempatan dan tiada ketua UMNO Bahagian, ADUN atau anggota Parlimen UMNO Sabah datang dari Semenanjung. Mereka ini sentiasa prihatin terhadap kepentingan negeri dan rakyat Sabah,” katanya.

Beliau berkata Jeffrey tidak perlu risau kerana jika UMNO tidak lagi relevan atau dirasai oleh rakyat Sabah, maka parti itu bakal ditolak, dan tidak seharusnya beliau menjadi batu api. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori