Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Mayat Tanpa Kepala &...

Ketika sedang berjoging dan bersenam di Jalan Kebun Bunga, Pulau Pinang, seorang wanita...

Puteri Balqis Warning Minah...

ALAHAI, tak faham sungguh kami mengapa akaun Instagram pelakon cilik, Puteri Balqis dijadikan 'medan...

Mayat Anggota Polis Terjatuh...

KUALA TERENGGANU – Mayat anggota polis yang terjatuh ke dalam Sungai Paka, Dungun,...

Pemuda PAS Akui Hadapi...

SHAH ALAM - Pemuda PAS mengakui kualiti tarbiahnya menyebabkan ahli dewan itu kini...

Iriz Mampu Lonjak Semula Nama Proton?

KUALA LUMPUR – Proton Iriz, kereta kompak terbaharu keluaran Proton Holdings Bhd sudah menerima 17,000 tempahan sejak dilancarkan September lalu dan kini hampir 10,000 sudah berada di jalan raya.

Selepas memandu uji model ini di Borneo baru-baru ini, mungkinkah kereta ini usaha terbaik Proton untuk memulihkan semula bisnes syarikat itu yang dilaporkan sudah menurun? Atau ia juga tidak akan mendapat tempat di hati rakyat Malaysia?

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Proton mengkaji semula strategi syarikat untuk membolehkannya menempatkan diri sebagai sebuah daripada syarikat pengeluar kereta yang berdaya saing dalam pasaran automotif.

Langkah ini dilihat perlu untuk mengubah imej syarikat yang sebelum ini sering dikaitkan sebagai pengeluar kereta yang tidak berkualiti dengan ciri-ciri yang tidak menarik.

Dengan kemunculan Iriz yang memaparkan kualiti serta ciri terkini, kereta ini membuktikan Proton berada pada tahap kematangannya. Model ini dilengkapi enjin ‘Variable Valve Timing’ (VVT), kotak gear CVT, kawalan kestabilan elektronik (ESC), sistem brek antikunci (ABS), traction control dan kawalan casis.

Ketua pereka bentuk, Azlan Othman, berkata Iriz adalah hasil usaha pembangunan selama empat tahun sejak kereta itu dipamerkan di Geneva Motorshow pada tahun 2010.

Iriz juga kereta segmen-B pertama syarikat pengeluar kereta nasional itu yang selama ini kepakarannya adalah untuk kereta bahagian-C dan sedikit bahagian-D (Proton Perdana) serta SUV (Proton Exora).


Dalam pada itu, Pengurus Besar Bahagian Kejuruteraan Proton, Tengku Azizan Tengku Ahmad, berkata enjin VVT dan transmisi CVT menyumbang kepada kecekapan bahan bakar Iriz berbanding pesaingnya.

Sewaktu uji pandu media, kereta Iriz 1.6 liter yang digunakan mencatat penggunaan bahan bakar paling rendah iaitu 4.9 liter untuk 100 kilometer sementara penggunaan bahan bakar paling rendah untuk model 1.3 liter manual ialah 5.2 liter untuk 100 kilometer.

Walaupun Iriz mungkin membuka lembaran baru untuk Proton, masih banyak lagi yang perlu dilakukan untuk meningkatkan pencapaian syarikat kereta nasional ini. Mungkin teknologi bukan masalah besar untuk bersaing dengan syarikat pengeluar kereta yang lain, tetapi Proton perlu memberi perhatian kepada ekonomi bidangan untuk terus maju.

Ini bermakna Proton perlu mengembangkan sayapnya ke pasaran eksport di mana ia perlu bersaing dengan syarikat pengeluar kereta yang sudah lama bertapak dalam industri automotif.

– BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori