Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

MCA Yakin Pengundi Cina...

KUALA LUMPUR - MCA yakin dapat meraih sokongan tambahan daripada pengundi Cina pada...

S.Thangeswary Wanita Pertama Dilantik...

IPOH - Bekas Ketua Wanita MIC Perak, S. Thangeswary hari ini dipilih sebagai...

Kek Kahwin Diana 34...

LOS ANGELES - Kek perkahwinan mendiang Puteri Diana yang dibuat 34 tahun lalu...

Bomba Periksa 115 Premis...

KUALA TERENGGANU - Sebanyak 115 premis tumpuan awam termasuk hotel dan pasar raya...

Indonesia Kutuk ‘Tagline’ Iklan Hampagas Hina Amah

Dalam sekelip mata, sebuah syarikat barangan elektrik menjadi sebutan ramai apabila ‘tagline‘ yang digunakan untuk produk hampagas jualannya dikatakan menghina pembantu rumah Indonesia.

‘Fire Your Indonesian Maid’ – frasa tersebut didakwa digunakan syarikat Corvan Technology untuk produk pembersih keluaran syarikat mereka.

1ca44255-972e-4d9b-a04b-149579c927fd_169

Media-media di Indonesia kemudiannya mencanangkan isu tersebut kerana dikatakan mengandungi elemen yang merendah-rendahkan amah dari Indonesia.

Dalam satu kenyataan di media Indonesia, Gabenor Jakarta Basuki Tjahaja Purnama mengecam penggunaan ayat tersebut sebagai daya penarik pengguna untuk membeli peralatan elektrik tersebut.

ahok11

“Tidak boleh berkata pecat begitu sahaja. Penggunaan kata-kata ‘fire your Indonesian maid’ itu sangat kurang ajar,” ujar beliau yang lebih dikenali dengan panggilan Ahok.

Menurut Ahok lagi, isu tersebut selayaknya diselesaikan oleh pemimpin Malaysia dan Indonesia kerana dikhuatiri dapat merenggangkan hubungan rapat kedua-dua negara.

Menaker-Hanif-Dakhiri1

Sementara itu, Menteri Tenaga Kerja Indonesia, Hanif Dhakiri pula dikhabarkan telah menghantar pesanan kepada Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Richard Riot Jaem berhubung isu tersebut.


Dalam kandungan pesanan tersebut, Hanif berkata, beliau memaklumkan bahawa rakyat Indonesia tidak senang dengan terma yang digunakan dan memohon Richard untuk mengambil tindakan tegas kepada syarikat terbabit.

“Jawapan daripada menteri Malaysia, mereka akan membantu kita selepas diselidik. Mereka tidak boleh terus memohon maaf,” katanya.

[BACA INI JUGA: Kunjungan Jokowi Eratkan Lagi Hubungan Malaysia, Indonesia]

Corven Technology  dalam satu kenyataan telah menjelaskan, syarikat tersebut tidak terlibat dengan iklan itu dan tidak bersetuju dengan cara promosi dilakukan.

Terang wakilnya, iklan itu telah dihasilkan oleh pengedar tidak sah.

“Selaku pengedar tunggal (produk) Neoto Robotics di Malaysia, Corvan Technology dan pengedar sah lain berpegang teguh dengan moral dan kod etika yang tidak akan membiarkan iklan dan promosi negatif atau menyinggung perasaan.

“Corvan Technology menggesa para pelanggan Neoto BotVac Robotic Vacuum supaya berhati-hati dengan pengedar tidak sah,” ujar kenyataan tersebut.  -MYNEWSHUB.CC

Oleh: IZZAT MOHD ANUAR

Laporan Berita Iklan Hina Pembantu Rumah Indonesia

https://www.youtube.com/watch?v=FuwFykL0Vkk

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori