Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Pemandu E-Hailing ‘Dipukul’: Saifuddin...

Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata dia tidak akan campur tangan dalam...

Festival Durian Malaysia Di...

KUALA LUMPUR - Buat julung kali, Malaysia akan menganjurkan Festival Durian di Wilayah...

Lelaki Ceraikan Isteri Setelah...

DUBAI - Hanya beberapa hari sahaja setelah bernikah, seorang lelaki di Dubai menceraikan...

Penyokong Ghairah Disembur Gas...

POLIS Perancis terpaksa menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan kumpulan penyokong ghairah yang...

Wartawan Melayu Kini Ketandusan Tokoh – Wartawan Veteran

PETALING JAYA – Wartawan Melayu di negara ini kini ketandusan tokoh yang boleh memberi kepimpinan dan panduan kepada mereka, terutama kepimpinan yang melibatkan masa depan orang Melayu, kata seorang wartawan veteran Dr Alias Mohamed.

Presiden Pertubuhan Kebangsaan Wartawan dan Penulis Melayu Malaysia (PKWPMM) berkata wartawan Melayu sedang dilanda “zaman kegersangan kepimpinan yang serius” setelah ramai wartawan veteran yang tersohor meninggalkan dunia kewartawanan tempatan.

“Masyarakat wartawan Melayu hari ini ramai ‘David’ tanpa ‘Goliath’, ramai yang ‘mediocre’ dan tidak ada pemimpin yang membawa pengikutnya seperti Nabi Musa a.s. yang membelah Laut Merah untuk menyelamat pengikutnya dari buruan Firaun,” katanya pada mesyuarat agung pertama persatuan itu di sini, Sabtu.

Alias, bekas wartawan Berita Harian dan New Straits Times, adalah bekas Setiausaha Akhbar kepada bekas Timbalan Perdana Menteri Allahyarham Tun Ghafar Baba.

Beliau berkata ramai wartawan baharu kini tidak mempunyai tokoh yang boleh diikuti mereka, dan keadaan mereka ini boleh disifatkan sebagai ‘anak-anak ayam yang kehilangan ibu’.


Berbanding dahulu di mana terdapat ramai tokoh wartawan seperti Tan Sri A Samad Ismail dan Tan Sri Melan Abdullah yang banyak memainkan peranan dalam masyarakat yang bergolak.

Mereka adalah tokoh-tokoh yang berpengaruh dan disegani oleh para pengendali dan peneraju kuasa, katanya.

Beliau berharap wartawan Melayu bersatu supaya dapat membantu dan memberi perspektif mereka yang lunak kepada pemimpin-pemimpin Melayu sementara menunggu wartawan-wartawan baharu menjadi matang.

Mengenai hala tuju PKWPMM, Alias berkata bagi rancangan masa pihaknya bercadang menganjurkan perjumpaan dengan Pesatuan Wartawan Indonesia, Singapura dan Brunei Darussalam untuk mengeratkan kerjasama dengan wartawan di ketiga-tiga negara itu. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori