Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Kolej Al-Quran Terengganu Mula...

KUALA TERENGGANU - Kolej Al-Quran Terengganu (KQT) akan memulakan operasinya dengan status institusi...

Ditahan Dalam Sekatan Jalan...

TINDAKAN kurang bijak seorang remaja yang memuat naik status menghina polis di laman...

18 PATI Ditahan Dalam...

KOTA KINABALU – Seramai 19 pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan dalam Operasi...

Kasanova Laman Sosial Aniaya...

KUALA LUMPUR - Seorang kasanova laman sosial berumur 21 tahun menipu dan mengugut...

Jatuhkan Kerajaan – SPRM Nafi Pegawai Terlibat

PUTRAJAYA – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menafikan pegawai-pegawai kanan suruhanjaya itu turut terlibat dalam konspirasi menjatuhkan kerajaan seperti yang didakwa beberapa blog.

SPRM dalam satu kenyataan hari ini menyifatkan tohmahan dalam blog-blog bahawa pegawai kanan SPRM terlibat dalam konspirasi menjatuhkan kerajaan sebagai tidak benar dan tidak berasas.

Menurut SPRM, tindakan yang diambil oleh pegawai-pegawai kanannya adalah jelas bagi menjalankan tugas sebagai pegawai SPRM dan telah mendapat arahan dan dalam pengetahuan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

“Tanggungjawab SPRM adalah menjalankan siasatan berhubung kes-kes rasuah dan
bukannya bertujuan untuk menjatuhkan mana-mana pihak termasuk kerajaan,”
katanya.

SPRM menegaskan sebagai suruhanjaya yang bebas, badan itu bertanggungjawab menjalankan siasatan dengan bebas, telus dan profesional tanpa ‘fear or favour’ dan tanpa mengira siapa yang terlibat.

“SPRM tidak akan membiarkan mana-mana pihak untuk mempengaruhi atau campur tangan dalam siasatan yang dijalankan,” katanya.


SPRM dalam kenyataan itu menegaskan bahawa ia tidak terlibat dalam siasatan kes 1MDB sebaliknya hanya menyiasat kes SRC International.

Menurut SPRM, ia adalah keputusan yang dicapai oleh Pasukan Petugas Khas, yang dianggotai oleh Bank Negara Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan SPRM, yang menerima panduan dan nasihat perundangan daripada Tan Sri Abdul Gani Patail yang ketika itu adalah Peguam Negara.

SPRM memberi jaminan bahawa siasatan ke atas SRC International akan diteruskan sama ada dengan atau tanpa Pasukan Petugas Khas setelah ketiadaan Abdul Gani, sehingga siasatan lengkap sepenuhnya sebelum dikemukakan kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk kajian dan keputusan.

SPRM memaklumkan bahawa badan itu masih lagi mengesan beberapa saksi penting bagi melengkapkan siasatan SRC International.

“SPRM memohon kepada orang ramai agar memberi ruang kepada SPRM untuk melengkapkan siasatan,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori