Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Cadangan Rotan Anak Belum...

PUTRAJAYA - Cadangan untuk menjadikan tindakan rotan anak sebagai satu kesalahan jenayah belum...

India Tegaskan Pokok Yang...

New Delhi - Pihak berkuasa India menegaskan pokok yang ditanam Presiden Amerika Syarikat...

Pedrosa Sambar Petak Utama...

SEPANG - Pelumba Sepanyol, Dani Pedrosa akan memulakan perlumbaan MotoGP Grand Prix Malaysia...

Tinggal Di Kuil Terbiar:...

PADAH... Empat orang anak berdepan dengan tindakan undang-undang di China selepas disaman ibu...

Calon PRU Singapura Wajib Isytihar Sumber Dana Politik

SINGAPURA – Ketika parti pembangkang di Malaysia masih berdolak-dalik lagi untuk telus mengumumkan sumber dana siasah mereka, lain halnya di Singapura yang sudah lama mewajibkan amalan murni tersebut.

Malah Jabatan Pilihan Raya Singapura (ELD) mengingatkan calon yang bakal bertanding dalam Pilihan Raya Umum (PRU) republik itu pada bulan depan agar segera mengisytiharkan sumber dana politik mereka.

Dalam kenyataan sempena pembubaran rasmi Parlimen Singapura oleh Presiden Tony Tan Keng Yam pada Selasa, ELD berkata, setiap calon parti mesti mengemukakan Sijil Derma Politik dikeluarkan Pendaftar Derma Politik.

Kegagalan melampirkan sijil berkenaan pada hari penamaan calon 1 September ini adalah satu kesalahan di bawah Akta Derma Politik 2001 sekali gus boleh menghilangkan kelayakan mereka menjadi calon PRU kali ke-17 itu.

Baca: Parlimen Singapura Bubar: PRU-17 Bulan Depan

ge-state-of-play-data

Di bawah undang-undang ketat Singapura, calon termasuk badan siasah tempatan dilarang keras menerima derma daripada sumber yang enggan dinyatakan namanya dengan jumlah besar lebih daripada S$5,000 (RM15,065).


Namun setiap penyumbang dana boleh menderma dalam kadar kecil sehingga berjumlah S$10,000 (RM30,131) atau lebih dalam tempoh setahun tetapi wajib melaporkan kepada pihak Pendaftar Derma Politik di bawah ELD.

Calon juga perlu memiliki wang cengkeram sebanyak S$14,500 (RM43,691) dan menurut Akta Pilihan Raya, jumlah itu bersamaan 8 peratus daripada elaun yang dibayar kepada seorang Anggota Parlimen pada tahun lalu.

ELD turut mengumumkan sembilan pusat penamaan calon ditetapkan untuk 29 kawasan pengundian negara itu yang kali ini menawarkan 89 kerusi Parlimen; tambahan dua kerusi berbanding PRU ke-16 pada 2011 lalu.

Dijangkakan parti pemerintah, PAP bakal berdepan satu lawan satu dengan pihak pembangkang yang baru-baru ini mencapai persetujuan bersama untuk mengelakkan pertindihan sesama sendiri di kawasan tertentu. – Agensi/Mynewshub/HAA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori