Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Elyana ‘Amuk’ Di Instagram...

NAMA penyanyi yang popular menerusi lagu Niat, Elyana kini sering menjadi buah mulut...

Rakyat Malaysia Suka Tempat...

KUALA LUMPUR – Rakyat Malaysia menghabiskan lebih banyak masa di tempat kerja daripada...

FAM Dakwa Kenyataan TMJ...

KUALA LUMPUR - Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) menyifatkan kenyataan titah Tunku Ismail Sultan...

Rancangan ‘Aneh’ Ambil Alih...

PUTRAJAYA - Cakap-cakap mengenai Kerajaan menolak percubaan sebuah konglomerat berprofil tinggi mengambil alih...

1MDB: Peguam Negara Jawab Titah Majlis Raja-Raja

PUTRAJAYA – Pejabat Peguam Negara mengeluarkan kenyataan di sini pada Khamis sebagai menjawab titah keprihatinan Raja-Raja Melayu yang disampaikan menerusi Penyimpan Mohor Besar Majlis Raja-Raja, Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad.

Ia sebagai merujuk hasil mesyuarat Pre-Council Raja-Raja diadakan di Istana Negara, Kuala Lumpur pada 6 Oktober lalu yang menyentuh mengenai isu kemelut dialami sayap pelaburan strategik kerajaan Malaysia, 1Malaysia Develpment Berhad (1MDB).

1MDB: Raja-Raja Melayu Mahu Siasatan Telus Dan Diyakini

KENYATAAN AKHBAR MENGENAI KENYATAAN DIKELUARKAN OLEH PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA BAGI PIHAK RAJA-RAJA MELAYU

Dengan merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja bagi pihak Raja-Raja Melayu pada 7 Oktober 2015 serta kenyataan negatif dan komen buruk terhadap Jabatan Peguam Negara atas kelewatan dalam menyiapkan siasatan berkaitan 1MDB dan keputusan mengenainya, Pejabat Peguam Negara ingin menyatakan yang berikut.

Pasukan Petugas siasatan 1MDB tidak pernah dibubarkan atau dibubarkan dan Jabatan Peguam Negara tidak pernah membuat apa-apa pernyataan yang bermaksud sedemikian. Malah siasatan yang dijalankan oleh agensi masing-masing tidak pernah pada bila-bila masa dihentikan atau terhalang.

Peguam Negara telah sentiasa memantau dan memberi arahan kepada agensi-agensi yang berkenaan apabila siasatan telah dirujuk kepada Jabatan Peguam Negara, termasuk arahan untuk mempercepatkan siasatan.

Sehingga hari ini Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) belum habis menyelesaikan siasatan mereka berhubung kenyataan beberapa saksi utama yang masih belum direkodkan.


Bagi Bank Negara Malaysia (BNM), siasatan telah dijalankan ke dalam 1MDB merujuk kesalahan di bawah perenggan (4) (b) Bahagian 1 Jadual Kelima kepada Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 iaitu dengan sengaja atau dengan melulu membuat kenyataan yang palsu dalam suatu butir material. Kertas siasatan (IP) telah dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara pada 21 Ogos 2015.

Setelah mengkaji IP, Timbalan Peguam Cara 1, Datuk Tun Abd Majid bin Tun Hamzah, memutuskan bahawa tiada kesalahan yang dilakukan oleh pegawai-pegawai 1MDB dan mengarahkan sebarang tindakan lanjut yang perlu diambil. IP dikembalikan kepada BNM pada 11 September 2015. Oleh itu keputusan itu telah disampaikan kepada BNM pada hari yang sama.

Bagaimanapun, pada 1 Oktober 2015 BNM telah menghantar surat permintaan kepada Pejabat Peguam Negara untuk keputusan itu dikaji semula. Setelah mempertimbangkan permintaan dan hakikat bahawa tidak ada bukti baharu yang disediakan, Peguam Negara memutuskan untuk mengekalkan keputusan yang dibuat sebelum ini.

Dalam hubungan ini, Jabatan Peguam Negara ingin menyatakan bahawa apa yang telah berada dalam berita antara 12 September 2015 hingga ke hari ini mengenai IP itu masih berada dengan Jabatan Peguam Negara dan perbincangan sedang dijalankan, adalah tidak tepat dan tidak benar.

JABATAN PEGUAM NEGARA MALAYSIA
8 Oktober 2015

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori