Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Tawaran Kerja Bertambah Lepas...

RAMBUT panjang mengurai merupakan mahkota idaman bagi setiap wanita di luar sana. Begitu juga...

Pengundi Muda Diminta Terus...

BAGAN DATUK - Pengundi muda yang pertama kali mengundi diminta menyokong Barisan Nasional...

Pemuda UMNO Tetap Mahu...

PEMUDA UMNO bertegas mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) menyiasat sebarang salah...

Rogol: Persatuan Hokkien Minta...

KUALA LUMPUR - Persatuan Hokkien Selangor dan Kuala Lumpur menggesa Ahli Parlimen Tasek...

IS: Daripada Tukang Cuci Direkrut Jadi Penembak Tepat

SHAH ALAM – Rakyat Malaysia direkrut oleh kumpulan militan Islamic States (IS) di Syria untuk menjadi penembak tepat dan pengebom berani mati di Iraq.

Jika sebelum ini, rakyat Malaysia yang mula menyertai kumpulan pengganas itu hanya bertugas sebagai tukang bersih dan pengawal di kem-kem IS sahaja.

Mereka termakan dengan ‘janji manis’ IS tentang perjuangan ‘jihad’ palsu serta dilatih menjadi penembak tepat dan pengebom berani mati dengan matlamat tertentu untuk mengembalikan cengkaman ke atas Iraq.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayub Khan berkata, IS sekarang dikira pada sesetengah rakyat Malaysia untuk menjalankan misi operasi khas di seluruh Iraq.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayub Khan
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayub Khan

“Kehadiran IS di Syria agak kukuh tetapi kumpulan itu kehilangan kawalan ke atas Iraq sebagai wilayah yang telah kembali kepada penguasaan tentera kerajaan Iraq.

“Menunjukkan kecerdasan kami bahawa mereka terpaksa bergantung kepada rakyat Malaysia kini untuk menjalankan misi serangan terhadap beberapa struktur utama di Iraq,” katanya kepada The Star semalam.

Tambah Ayub, kumpulan militan dari Malaysia telah diambil dari penjara ‘Khatibah Nusantara’ di Syria untuk menyertai operasi skuad khas.

“Tahanan di ‘Khatibah Nusantara’ terdiri daripada ‘pejuang’ yang berasal dari Malaysia dan Indonesia. Mereka disatukan kerana mempunyai persamaan daripada segi bahasa dan minat,” katanya.

Ayub menambah, perkembangan baharu ini dipercayai bermula berikutan kematian tiga rakyat Malaysia di Iraq dalam operasi misi khas.

Katanya lagi, salah seorang daripada mereka adalah Zid Saharani Mohamed Esa, 43, yang meninggal dunia semasa bertempur dengan tentera Iraq di Bayji, Iraq, pada 29 Ogos lalu.

“Kami percaya beliau adalah salah seorang penembak tepat yang ditugaskan untuk menyasarkan pentadbiran kerajaan Iraq di Bayji.

“Zid, juga dikenali sebagai Abu Hoor, pergi ke Syria pada Julai tahun lepas. Dia pergi ke Bangkok, Thailand dan mengambil penerbangan ke Turki sebelum memastikan laluan selamat ke Syria melalui jalan darat.

“Sebelum ini, beliau terlibat dengan Kumpulan Mujahidin Malaysia dan ditahan di bawah (Akta Keselamatan Dalam Negeri) ISA pada tahun 2002,” katanya.

jlmilitants13e

Ayub berkata, dua lagi terbunuh ialah Muhamad Syazani Mohd Salim, 28, dan Fadzly Ariff Zainal Ariff, 31.


Muhamad Syazani, yang dikenali sebagai Abu Aydan, juga terbunuh di Bayji dalam pertempuran dengan tentera Iraq pada 18 September lalu dan dipercayai menjadi sebahagian daripada infantri IS dilatih untuk memenuhi matlamat misi tertentu.

“Dia pergi ke Syria pada 23 September melalui Istanbul, Turki bersama-sama dengan abangnya, Muhamad Syazwan,” kata Ayub.

Fadzly Ariff Zainal Ariff meninggal dunia pada 26 September selepas memandu sebuah trak yang penuh dengan tujuh tan bahan letupan ke arah sebuah jambatan di Buhayrāt, bertempat di Fallujah.

Serangan itu turut membunuh sekumpulan tentera Iraq.

“Hasil risikan menunjukkan bahawa bekas penjual burger, Fadzly Ariff, yang dikenali sebagai Abu Ubaidah, telah cuba menjadi pengeboman berani mati dua kali tetapi gagal kerana bahan letupan itu gagal berfungsi.

“Fadzly ‎telah pergi ke Syria pada 11 Oktober 2013,” kata Ayub lagi.

Beliau berkata, kematian terbaharu itu menunjukkan bilangan rakyat Malaysia yang terbunuh di Syria dan Iraq kini mmencecah 14 orang.

“Seperti beberapa kematian yang melibatkan rakyat Malaysia di kedua-dua negara, ia adalah sukar untuk mendapatkan sampel DNA untuk benar-benar mengesahkan dan mengenal pasti kumpulan militan yang terlibat,” katanya.

Ayub menambah bahawa mereka bergantung pada rangkaian perisikan cawangan khas itu.

thediplomat_2014-11-07_15-00-54-553x360

Pada masa ini, beliau berkata, Bukit Aman telah mengenal pasti 69 rakyat Malaysia yang terlibat dengan IS di Syria.

“Sebelum ini, terdapat militan yang menyertai kumpulan pengganas lain seperti Jabhat al-Nusra, sekutu affiliate rasmi al-Qaeda di Syria.

“Bagaimanapun, trend ini telah berhenti kerana semua daripada mereka telah menyertai IS,” katanya.

Walaupun angka rasmi adalah 69, Ayub berkata jumlah sebenar rakyat Malaysia di Syria ‎mungkin berjumlah kira-kira 100, termasuk kanak-kanak. – Sinar Harian Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori