Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Aksi ‘Melampau’ Kak KM,...

KAK KM buat hal lagi... Siapa yang gemar layan Facebook pasti ramai yang...

Isu Teksi Vs Uber/GrabCar:...

PUTRAJAYA - Satu penyelesaian dan dasar yang adil serta saksama membabitkan nasib pemandu...

Tidak Mungkin Nora Anne...

KUALA LUMPUR - Datuk kepada remaja warga Ireland, Nora Anne Quoirin, 15, yang...

Cikgu Terkejut Alas Kaki...

SEORANG guru tidak menyangka maklumat yang diterima menerusi aplikasi WhatsApp mengenai penemuan ayat...

India Muncul Antara 10 Pasaran Utama Bagi Pelancongan Di Malaysia

KUALA LUMPUR – India muncul antara salah satu daripada 10 pasaran utama bagi sektor pelancongan di Malaysia, kata Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Beliau berkata sejumlah 770,108 pelancong dari India direkodkan pada tahun lepas, peningkatan ketara sebanyak 18.3 peratus daripada 2013.

“Negara kita menjadi pilihan mereka untuk berlibur dan membeli-belah, mesyuarat korporat, lawatan insentif, membuat filem dan (majlis) perkahwinan,” katanya pada Sambutan dan Malam Anugerah Ekstravaganza bersempena Malayalee Sejagat 2015 (TGM 2015) di sini Sabtu malam.

Turut hadir Presiden Persatuan Kebangsaan Malayalee Malaysia (AMMA), Datuk Suseela Menon.

Mohamed Nazri berkata Malaysia juga telah melancarkan kempen Malaysia Year of Festivals (MyFest 2015) di Mumbai dan Chennai yang diadakan bersempena misi promosi jualan kementerian di India awal tahun ini yang meliputi lima bandar raya iaitu New Delhi, Kolkata, Mumbai, Chennai dan Hyderabad.

“India dikenali sebagai sebuah komponen utama di dalam perniagaan dan pelancongan tempatan, Malaysia telah menyokong dan menyaksikan pelbagai konsert, acara dan anugerah India beberapa tahun lepas, yang paling terkini ialah Anugerah Akademi Filem India Antarabangsa (IIFA),” kata beliau.

Mohamed Nazri berkata, menjadi tuan rumah kepada TGM benar-benar mempamerkan daya saing dan kepakaran negara untuk menjadi tuan rumah kepada acara utama global di rantau ini.


TGM 2015, yang dihoskan oleh AMMA sempena MyFest 2015 bertujuan untuk menyatukan masyarakat Malayalee dari seluruh dunia untuk meraikan pencapaian mereka di samping menonjolkan kekayaan warisan kebudayaan, tradisi dan bahasa Malayalee.

Mohamed Nazri berkata acara sulung ini yang berlangsung selama tiga hari meliputi satu simposium, Majlis Makan Malam Anugerah Gala dan sajian juadah tradisional Malayalee Kerala Sadhya merupakan contoh kepada lain-lain masyarakat untuk menganjurkan acara yang sama.

“Dengan hampir 400,000 masyarakat Malayalee di dalam negari ini, AMMA bersama rakannya dari seluruh negara telah melaksanakan pelbagai aktiviti bukan hanya untuk masyarakat Malayalee tetapi untuk seluruh rakyat Malaysia,” katanya.

Semasa acara itu, 24 tokoh utama Malayalee menerima anugerah di atas pencapaian cemerlang mereka di dalam bidang masing-masing seperti sains, teknologi dan kesenian.

Antara penerima anugerah itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif Siemens Malaysia, Prakash Chandran, Ketua Kumpulan AirAsia Tan Sri Tony Fernandes serta komposer dan penyanyi, Reshmonu. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori