Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Bersatu Bukan Jelmaan UMNO...

KUALA LUMPUR - Setiausaha Agung Bersatu Datuk Marzuki Yahya menolak persepsi sesetengah pihak...

PM Tubuh Jawatankuasa Perunding...

PUTRAJAYA – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kerajaan bersetuju memutuskan...

Mansor Puteh Label Azizulhasni...

PENGKRITIK dan Pengarah filem terkenal, Mansor Puteh menghentam pemenang pingat gangsa di Sukan...

Ebit Lew Luah Rasa...

SHAH ALAM - Pendakwah terkenal, Ebit Lew menzahirkan rasa sedih dan sayu selepas...

Fitnah, Ugut Liku-Liku Abdul Aziz Sebagai Pengerusi SPR

PUTRAJAYA – Difitnah dan diugut adalah antara liku-liku yang perlu ditempuhi Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof sepanjang lebih tujuh tahun menerajui Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Esok, genaplah usia 66 tahun Abdul Aziz dan secara automatik beliau menamatkan khidmatnya sebagai Pengerusi SPR, badan yang mengelolakan dan mengendalikan urusan pilihan raya di Malaysia.

Meskipun kerjaya itu antara pengalaman paling manis untuknya, namun Abdul Aziz terkilan dan sedih dengan fitnah dan tuduhan yang dilemparkan terhadap SPR apatah lagi ia dipercayai rakyat Malaysia.

Katanya fitnah yang paling beliau ingati adalah apabila SPR dituduh sengaja memutuskan bekalan elektrik ketika proses pengiraan undi dan membawa 40,000 warga Bangladesh untuk mengundi.

“Saya sangat kecewa apabila rakyat mempercayai tuduhan itu,” katanya yang sentiasa berhemah ketika bertutur dan memiliki sifat kebapaan apabila didekati, dalam temubual bersama Bernama sempena persaraannya.

Beliau menegaskan bahawa SPR adalah institusi bebas dan tidak menerima arahan daripada mana-mana pihak.

“Malangnya, persepsi negatif sudah dibentuk dan sudah melekat di fikiran mereka bahawa SPR tidak boleh dipercayai sekaligus menjadikan saya sebagai sasaran,” katanya.

Katanya mengurus persepsi masyarakat terhadap SPR adalah antara cabaran terbesar yang dihadapinya sepanjang menerajui badan itu, selain mengendalikan 26 pilihan raya kecil di seluruh negara.

Abdul Aziz turut mendedahkan beliau pernah mendapat ugutan bunuh selain menerima bungkusan berisi kepala ayam yang dihantar ke pejabatnya.

Katanya beliau juga pernah diugut bahawa kuburnya beserta keranda yang diletakkan patung beliau sudah disediakan di Presint 20, Putrajaya.

Meskipun diugut sedemikian, Abdul Aziz tidak gentar malah sentiasa berlapang dada menjalankan tugasnya kerana berpegang pada kata-kata ‘ajal maut di tangan Allah’.

Dalam melaksanakan pembaharuan terhadap proses pilihan raya negara, Abdul Aziz mengamalkan prinsip terbuka dengan mendengar dan melihat cadangan semua pihak termasuk parti politik, badan bukan kerajaan dan individu.

Terdapat 17 pembaharuan yang dilakukan sepanjang perkhidmatannya bersama SPR antaranya penggunaan dakwat kekal, membenarkan rakyat Malaysia di luar negara dan petugas media mengundi secara pos.


Juga pengundian awal bagi polis dan tentera, menambah baik proses penamaan calon, memanjangkan tempoh kempen, membersihkan daftar pemilih dan penggunaan pen bagi ganti pensel untuk memangkah kertas undi.

Bagaimanapun, Abdul Aziz berkata masih terdapat beberapa pembaharuan tidak dapat dilaksanakan kerana melibatkan pindaan kepada Perlembagaan Malaysia yang pastinya memerlukan persetujuan dua pertiga anggota Dewan Rakyat.

Antaranya berkaitan pendaftaran pengundi secara automatik apabila genap usia 21 tahun dan tinjauan yang dilakukan SPR mendapati ia sukar dilakukan kerana komposisi Dewan Rakyat, katanya.

“Tidak semua saya dapat laksanakan dalam tempoh tujuh tahun ini, tetapi pada masa akan datang jika keadaan mengizinkan mungkin perkara seperti itu dapat dilaksanakan,” katanya.

Abdul Aziz berkata sistem pilihan raya di negara ini telah melalui pelbagai transformasi dan diiktiraf sebagai antara sistem terbaik di dunia oleh pemerhati luar negara.

“Jumlah keluar mengundi antara tertinggi dalam dunia dengan purata 80 peratus, proses pengiraan undi berjalan dengan baik dan boleh dilihat wakil calon dan parti, keputusan pilihan raya kita pantas dan jika tidak berpuas hati boleh buat petisyen di mahkamah,” jelasnya.

Pada masa akan datang, Abdul Aziz berharap beberapa pembaharuan boleh dilakukan antaranya proses pendaftaran calon secara atas talian bagi elak ketegangan antara penyokong parti politik di pusat penamaan calon.

“Yang bertanding seorang, yang datang 5,000 hingga 10,000 orang. Apabila halang mereka kata biarlah sekali- sekala meriah. Kalau meriah tak apa, tetapi yang berkelahi yang tidak bagus,” katanya.

Abdul Aziz berharap kempen dapat dihentikan pada hari pengundian agar pengundi dapat membuat pilihan dengan tenang.

Selain itu, beliau turut berharap kesedaran dalam kalangan rakyat untuk mendaftar sebagai pemilih terus meningkat.

“Ada empat juta orang yang layak tetapi belum mendaftar. Begitu mudah untuk mendaftar sekarang jadi kalau boleh rakyat Malaysia beramai-ramai mendaftar,” katanya. – BERNAMA

[wpdevart_youtube]18Xakv0Vluk[/wpdevart_youtube]

  • Lagi berita berkaitan:
  • SPR

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori