Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Jururawat Campak Penghuni Tua...

TOKYO - Seorang jururawat lelaki sebuah rumah jagaan orang tua ditahan semalam, kerana...

Kerajaan Pandang Serius Ugutan...

PUTRAJAYA - Kerajaan memandang serius tindakan sekumpulan anak muda yang mengugut untuk membunuh...

Program Vokasional Sekolah Menengah...

KUBANG PASU - Program rintis vokasional untuk pelajar Tingkatan 4 dan 5 di...

Bekas Pengurus Petronas ICT...

KUALA LUMPUR - Seorang bekas Pengurus Petronas ICT Sdn. Bhd. (Petronas ICT) dihukum...

Kanak-Kanak Tanpa Imunisasi Maut Akibat Jangkitan Di Kedah

KUALA LUMPUR – Seorang kanak-kanak berusia lapan tahun di Kampung Bukit Malut, Langkawi, Kedah yang tidak mengambil imunisasi vaksin lima serangkai sewaktu bayi disahkan maut akibat difteria pada November tahun lalu.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, satu kes kematian akibat difteria pernah juga dilaporkan di Kampung Bikan, Kulim pada Disember 2014 oleh pesakit yang turut tidak menerima suntikan lengkap imunisasi.

“Kes ini tidak mendapat suntikan lengkap imunisasi difteria. Difteria disebabkan oleh jangkitan bakteria Corynebacterium diphtheria. Ia tersebar melalui titisan cecair pernafasan.

“Bakteria ini menjangkiti tekak dan menghasilkan toksin yang menyebabkan keradangan di sekitar tekak dan bengkak leher yang boleh menyebabkan pesakit sukar bernafas. Toksin ini juga boleh menyerap ke dalam darah, melumpuhkan saraf dan menyebabkan keradangan jantung,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Noor Hisham berkata, sejak pelalian difteria dimasukkan dalam Program Imunisasi Kanakkanak Kebangsaan pada tahun 1972, penyakit difteria menurun dengan sangat drastik.

Menurutnya, imunisasi difteria terkandung dalam vaksin lima serangkai, DTaP-IPV//Hib (Difteria, Pertusis, Tetanus, Polio dan Haemophilus Influenza Type B).


Jelasnya, ia diberikan pada umur 2, 3 dan 5 bulan sebagai dos utama dan 18 bulan sebagai dos tambahan.

“Liputan imunisasi yang melebihi 95 peratus dalam komuniti akan memberi imuniti kelompok dan melindungi kanak-kanak daripada dijangkiti bakteria ini. Kanak-kanak yang telah menerima imunisasi lengkap hanya akan mengalami gejala ringan,” jelasnya.

Justeru, katanya, ibu bapa disarankan untuk memastikan anak mereka telah mendapat imunisasi lima serangkai dos utama yang lengkap.

“Jangkitan difteria mempunyai kadar kematian yang sangat tinggi. Ia menunjukkan betapa bahayanya penyakit ini dan betapa mustahaknya kanak-kanak diberi imunisasi difteria,” katanya. – mynewshub.cc

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori