Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Pelajar Universiti Awam Bakal...

SEPANG : Kerajaan akan memperkenalkan bantuan tiket penerbangan kepada pelajar universiti awam (UA)...

MH370: Satu Lagi Serpihan...

KUALA LUMPUR - Satu lagi serpihan pesawat dipercayai milik pesawat Malaysia Airlines MH370...

Penyebar Fitnah, Berita Palsu...

PUTRAJAYA - Polis akan menubuhkan pasukan khas bagi membanteras pihak yang menyebarkan berita...

Nyawa Diancam, Najib Mohon...

IKHTIAR... Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan membuat laporan polis...

Bekas Pengawal Keselamatan Didakwa Tipu Jual iPhone

KUALA LUMPUR – Seorang bekas pengawal keselamatan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas pertuduhan menipu seorang kakitangan swasta untuk membeli 24 telefon bimbit jenis iPhone 6 plus dengan harga RM10,000, Feb lalu.

Awang Hanif Awang Ali, 26, didakwa menipu Fairul Ridzwan Idrus, 30, dengan memperdayakannya untuk mempercayai bahawa tertuduh merupakan seorang Pengurus Eksekutif Akaun di Syarikat IBM Malaysia Sdn. Bhd., sehingga mendorong mangsa membayar wang tunai berkenaan secara berperingkat kepada tertuduh.

Tertuduh, yang kini tidak bekerja didakwa melakukan kesalahan itu di Tesco Extra Selayang, Jalan 2/3c, Taman Wahyu, Jinjang, di sini antara 12 tengah hari hingga 5 petang, 10 Feb lalu.

Pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun, boleh disebat dan denda, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Faridah Nurdinie Bahrum memohon mahkamah mengenakan jaminan RM12,000 dan tertuduh perlu melapor diri di balai polis berhampiran serta menyerahkan pasportnya, atas alasan tertuduh merupakan anak kelahiran Sabah dan tidak mempunyai alamat tetap di Semenanjung.

“Tertuduh juga telah berkahwin dengan seorang wanita warganegara Indonesia. Syarat tambahan adalah untuk menjamin kehadiran tertuduh,” kata Faridah Nurdinie.


Hakim Sohaini Alias bagaimanapun tidak membenarkan sebarang jaminan kerana Awang Hanif, yang tidak diwakili peguam tidak mempunyai penjamin.

Mahkamah turut memerintahkan tertuduh dihantar ke Penjara Sungai Buloh dan menetapkan 25 Mac untuk sebutan semula kes. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori