Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Seramai 64 Ditahan Di...

GEORGE TOWN - Seramai 64 penjenayah termasuk tujuh pemilik pusat judi di Pulau...

UMNO, PAS Setuju Daftar...

KUALA LUMPUR - UMNO dan PAS bersetuju mendaftar Muafakat Nasional secara rasmi dengan...

Israel Bina Tembok ‘Apartheid’...

ZALIM... Sebuah lebuh raya baharu yang pisah laluan antara Palestin dan Israel dengan...

15 Kawasan Di Kuala...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 15 kawasan di Kuala Lumpur mengalami gangguan bekalan air...

Kajian Semula Perintah Gaji Minimum Pada 2018

KUALA LUMPUR – Kerajaan akan membuat kajian semula terhadap perintah gaji minimum pada tahun 2018, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Ismail Abd Mutalib berkata ini selaras dengan peruntukan Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011 (Akta 732), iaitu semakan akan dibuat sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh dua tahun.

“Dalam membuat semakan semula Perintah Gaji Minimum, pelbagai faktor akan diambil kira termasuk sosio ekonomi antaranya kos sara hidup, kadar produktiviti, gaji penengah (keupayaan majikan untuk membayar gaji minimum, kadar pengangguran dan sebagainya),” katanya.

Beliau menjawab soalan Su Keong Siong (DAP-Ipoh Timor) mengenai status terkini pelaksanaan gaji minimum dan impak atau kesan dari segi daya saing dan produktiviti sejak ia dilaksanakan di negara ini.

Dalam Bajet 2016, kadar gaji minimum di Sabah dan Sarawak serta Wilayah Persekutuan Labuan dinaikkan kepada RM920 daripada RM800 sebulan manakala di Semenanjung Malaysia, gaji minimum dinaikkan daripada RM900 kepada RM1,000 sebulan berkuat kuasa 1 Julai ini.


Abdul Mutalib berkata secara dasarnya, amat jelas pelaksanaan gaji minimum memberi kesan positif terhadap peningkatan tahap produktiviti dan pertumbuhan produktiviti daya saing negara.

“Tahap produktiviti yang dicatatkan bagi tahun 2014 adalah sebanyak RM74,823 berbanding RM71,700 sebelum pelaksanaan gaji minimum pada 2012, manakala pertumbuhan produktiviti (daya saing) pula pada 2014 adalah sebanyak 3.5 peratus berbanding sebelum pelaksanaan gaji minumum pada tahun 2012 iaitu 1.84 peratus,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori