Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Kampung Pawong Di Pos...

IPOH - Kampung Pawong di penempatan Orang Asli Pos Slim, Simpang Pulai dekat...

Saintis Mati Dalam Kolam...

JAKARTA - Seorang pakar haiwan ditemui mati dipercayai akibat dibaham seekor buaya bersaiz...

Pelajar Tingkatan 4 Maut,...

KUANTAN - Seorang pelajar tingkatan empat maut manakala rakannya cedera parah selepas motosikal...

Polis Johor Jejak Suspek...

JOHOR BAHRU - Polis sedang mengesan suspek yang terlibat dalam kematian seorang kontraktor...

Saintis Bagi Amaran Virus Zika Kembali, Kali Ini Lebih Dahsyat

SAINTIS di Brazil memberi amaran, penyakit bawaan nyamuk, Virus Zika akan kembali menyerang manusia dengan lebih dahsyat.

Para saintis ini dilaporkan memberitahu BBC, virus Zika kali ini lebih berbahaya kerana mampu rosakkan saraf dengan teruk dan boleh menjangkiti seorang daripada lima wanita mengandung.

Sebelum ini kes jangkitan Zika berjaya mengalami penurunan di Brazil selepas maklumat cara pencegahannya disalurkan kepada awam secara menyeluruh.

Saintis Bagi Amaran Virus Zika Kembali, Kali Ini Lebih Dahsyat

Vaksin bagi Zika dilaporkan masih di peringkat awal kajian sedangkan pada masa sama, ia sedang merebak ke seluruh benua.

Ianya merupakan satu ancaman besar penyakit kerana kawasan jangkitannya melibatkan populasi 2.2 bilion manusia.

Kesan dijangkiti virus Zika, bayi dilahirkan dalam keadaan microcephaly iaitu kepala lebih kecil kerana proses perkembangan otak telah terbantut.

Walaupun dianggarkan cuma 1 peratus wanita yang menghidap Zika ketika mengandung akan mengalami masalah bayi berkepala kecil, doktor di Brazil memaklumkan lebih 20 peratus kes wanita hamil yang terkena jangkitan Zika menghadapi pelbagai masalah berkaitan kerosakan otak bayi sejak dalam kandungan lagi.


Saintis Bagi Amaran Virus Zika Kembali, Kali Ini Lebih Dahsyat
Menerusi kajian berasingan yang dilaporkan dalam New England Journal of Medicine , 29 peratus bayi yang ibunya dijangkiti Zika ketika diimbas didapati menunjukkan masalah tidak normal termasuk dari segi perkembangan saiz kepala.

Antara simptom dijangkiti virus Zika termasuk demam ringan, mata merah dan berair, pening, sakit pada sendi dan timbul bintik ruam.

Sejenis sindrom yang jarang berlaku dan boleh menyebabkan masalah lumpuh seketika iaitu sindrom Guillain-Barre dikaitkan boleh punyai kaitan dengan jangkitan Zika.

Disebabkan masih belum ada vaksin atau rawatan diketahui mampu mengubati Zika buat masa ini, maka pesakit hanya dinasihati agar berehat dan minum lebih banyak air oleh doktor.

Tak banyak kes kematian akibat Zika dicatatkan namun ia menjadi ancaman besar kerana mencacatkan otak bayi yang bakal menjadi generasi muda, sewaktu dalam kandungan lagi. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori