Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

KM Sarawak Seru Rakyat...

KUCHING – Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg menyeru rakyat negeri...

Sambut Hari Lahir Ke-101...

MAKKAH - Jauh di luar kotak imaginasi Abdul Gapak Mahmud dijemput menjadi duyufurrahman...

Perbicaraan Mahkamah Dalam Talian...

KUALA LUMPUR - Buat pertama kali dalam sejarah perundangan negara, prosiding perbicaraan mahkamah...

Felda United Ikrar Bangkit...

MARAN - Skuad Felda United mampu bangkit pada aksi separuh akhir kedua Piala...

Mahfuz Omar Gesa PAS Kembali Sertai DAP!

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mendesak PAS kembali bersengkongkol dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Beliau mendakwa, PAS perlu menyertai Pakatan Harapan yang turut dianggotai Parti Amanah Negara (PAN) berikutan kekalahan teruk Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak Ke-11.

Beliau turut meminta pemimpin PAS sedia ada menjauhi pemikiran sempit yang kononnya menyebabkan ramai rakyat melihat PAS hanya mengutamakan kepentingan parti itu sahaja.

“PAS perlu sambut pelawaan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Datuk Seri Azmin Ali untuk PAS kembali menyertai DAP, PKR dan PAN.

“Bagi saya pelawaan Mohamed Azmin ialah selepas menyedari kesan dari kekalahan pembangkang dalam PRN Ke-11 Serawak akibat pertembongan sesama sendiri,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Mahfuz merupakan salah seorang pemimpin PAS yang masih kekal menyokong DAP dan PKR sejak Pakatan Rakyat yang diwujudkan sejak 2008 dibubarkan pada tahun lalu.

PAS menyertai Pakatan Rakyat yang turut dianggotai DAP dan PKR pada tahun 2008 sebelum DAP dan PKR bertindak membubarkan Pakatan Rakyat pada Jun tahun lalu bagi menubuhkan Pakatan Harapan.


Pembubaran Pakatan Rakyat bagi menyingkirkan PAS daripada gabungan parti pembangkang ekoran perbalahan yang berlaku diantara PAS dengan DAP dan PKR.

Perbalahan itu berpunca daripada keengganan PAS tunduk kepada tekanan DAP dan PKR supaya PAS mengenepikan aspek akidah dalam politik yang dianggap satu liabiliti kepada kemajuan pembangkang.

Pakatan Harapan yang ditubuhkan oleh DAP dan PKR pada September tahun lalu turut dianggotai PAN yang diketuai oleh bekas pemimpin PAS yang bertindak keluar parti kerana terlalu taksub kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar sedang menjalani hukuman penjara lima tahun di Penjara Sungai Buloh kerana didapati salah meliwat seorang lelaki lain yang juga pembantu peribadinya. – mynewshub.cc

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori