Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Kelantan Warta 92,697 Hektar...

KOTA BHARU - Kelantan mewartakan 92,697 hektar hutan simpan di seluruh negeri itu...

Ujian Air Kencing Pemandu...

BENTONG - Ujian air kencing terhadap pemandu tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)...

Harga Minyak Turun Juga...

PUTRAJAYA – Harga runcit siling bahan bakar ditetapkan secara mingguan mulai 30 Mac...

Harga Minyak Global Menaik...

SINGAPURA - Harga minyak naik lebih AS$1 dalam dagangan hari ini selepas perang...

Wow! Pemimpin PAS Tampil Imej Pendekar Melayu

KOTA BHARU – Berbeza muktamar sebelum ini, pemimpin PAS yang menghadiri Muktamar ke-62 di Kelantan Trade Centre, di sini bermula pada Selasa tampil dengan imej baharu sehingga menyebabkan ramai terkejut besar!

Jauh sekali daripada imej kopiah dan jubah yang kebiasaan pakaian lazim mereka, kali ini menyaksikan ramai mengenakan pakaian tradisional Melayu segak dengan tengkolok, sampin dan keris disarungkan di pinggang.

Agak lain macam senarionya. Bukan apa namun itulah penampilan saf kepimpinan PAS pada majlis itu bagai pahlawan Melayu terutamanya Timbalan Presiden, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang merasmikan muktamar.

Turut semacam berubah imej seakan-akan ‘pendekar Melayu’, antaranya penampilan Ketua Pemuda PAS, Nik Abduh Nik Mat serta timbalannya, Muhammad Khalil Abdul Hadi yang bertanjak dan menyelit keris di pinggang.

Muktamar tahun ini merupakan yang pertama sejak PAS meninggalkan gabungan pembangkang Pakatan Rakyat dengan PKR dan DAP serta membentuk blok baharu bersama-sama parti kecil, Parti Ikatan Bangsa Malaysia.

Ia juga berlangsung ketika PAS kehilangan ramai pemimpin mereka yang meninggalkan parti untuk menubuhkan parti serpihan, Parti Amanah Negara (PAN) bergabung pula dengan PKR dan DAP membentuk Pakatan Harapan.

Muktamar ini secara kebetulan berlangsung menjelang dua pilihan raya kecil (PRK) pada bulan depan di Sungai Besar, Selangor dan Kuala Kangsar, Perak yang ditandingi mereka untuk menentang calon Barisan Nasional (BN).

Walau apa pun, keadaan muktamar tahunan pada kali ini nyata berbeza dengan edisi sebelumnya apabila pemimpin PAS lebih selesa dengan imej biasa mereka yang tipikal berkopiah putih, berserban dan berjubah labuh ala tok Arab.

Wow! Pemimpin PAS Tampil Imej Pendekar Melayu

Wow! Pemimpin PAS Tampil Imej Pendekar Melayu
Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Wow! Pemimpin PAS Tampil Imej Pendekar Melayu

pas4


Apakah imej baharu ini ada kaitan dengan ‘perceraian’ PAS dengan geng bekas timbalan persidennya, Mohamad Sabu yang tubuh PAN selepas kumpulannya itu kalah teruk ketika pemilihan jawatan di Kuala Selangor tahun lalu.

Atau apakah penampilan terbaharu menerusi penonjolan jati diri Melayu itu ada kena mengena dengan semangat PAS menjelang dua PRK pada bulan Ramadan depan di Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang ditandingi mereka?

Sementara itu, bibit pergeseran dengan rakan lama jelas terpancar apabila Nik Abduh dalam ucapan menggesa PAS menuntut semula kerusi mereka yang dipinjamkan kepada PKR dan DAP untuk Pilihan Raya Umum ke-14 kelak.

Katanya langkah tersebut perlu diambil kerana PAS sudah tidak lagi mempunyai hubungan dengan kedua-dua parti tersebut dan telah serik dieksploitasi semasa berada dalam blok pembangkang, Pakatan Rakyat sebelum ini.

“Cukuplah pengalaman pada masa lalu menjadi pengajaran di mana tenaga ahli kita habis ‘dipergunakan’ oleh rakan-rakan demi mencapai kemenangan besar Pakatan Rakyat, kemudian kita ‘ditinggalkan’ begitu sahaja.

“Sekiranya pimpinan PAS mengambil langkah berani bertanding di kerusi yang selama ini ‘dipinjamkan’ kepada PKR dan DAP dalam pilihan raya umum lepas, Pemuda PAS berikrar akan mengambil seribu satu langkah.

“Ini termasuk memastikan kemenangan berpihak kembali kepada PAS,” tegas Nik Abduh ketika menyampaikan ucaptama pada muktamar itu sambil disambut dengan laungan takbir sebanyak tiga kali oleh para perwakilan.

– Agensi/Mynewshub.cc/HAA

1 komen

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori