Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Selangor Hasil 8,765 Juta...

KUALA LANGAT: Selangor dijangka berupaya menghasilkan 8,765 juta liter air sehari (JLH) menjelang...

Pentagon Perlu Tingkat Kekuatan...

CALIFORNIA - Bimbang dengan kekuatan Russia dan China, Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat, Chuck...

Boleh Bawa Anak Jalan...

PUTRAJAYA - Tiada larangan untuk membawa kanak-kanak ke tempat awam termasuk pusat beli-belah dan...

Budak Tinggal Dengan Babi...

CHINA – Selepas bertahun-tahun hidup bersama babi, akhirnya seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun,...

KPDNKK N.Sembilan Keluar 8 Kompaun Kepada Peniaga Bazar

SEREMBAN – Lapan kompaun kepada peniaga bazar Ramadan di negeri ini atas pelbagai kesalahan telah dikeluarkan penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK)

Ketua Penguatkuasa KPDNKK negeri Saiful Bahri Abdul Kadir berkata lapan kes itu membabitkan kesalahan menjual barang lebih daripada harga ditetapkan dan tidak meletakkan tanda harga merah jambu.

“Lebih 1,000 premis di bazar Ramadan telah kami periksa dan hasil pemantauan mendapati dari segi tanda harga tiada masalah dan setakat ini kami tidak menerima aduan tentang kenaikan harga barang.

“Cuma dari segi pemantauan skim kawalan harga bermula Khamis lalu hingga hari ini, terdapat lapan kes kesalahan yang dikesan membabitkan lokasi di Seremban, Port Dickson dan Kuala Pilah,” katanya kepada media selepas program Pemimpin Bersama Pemasar di Pasar Tani Ampangan, di sini hari ini.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kemudahan Awam, Alam Sekitar, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Datuk Abu Ubaidah Redza yang turut hadir berkata dalam lawatannya beliau berpuas hati melihat rata-rata peniaga menawarkan harga barang jauh lebih murah daripada harga yang ditetapkan kerajaan.


“Alhamdulillah, peniaga mematuhi harga kawalan dan kebanyakan mereka meletakkan harga di bawah harga siling. Contohnya, daging dijual RM29 sekilo sedangkan harga kawalan RM30, begitu juga ayam yang dijual RM7.50 sekilo berbanding harga pasaran RM7.90.

“Ini yang sepatutnya dilakukan peniaga, kalau mereka dapat harga borong rendah kena jual harga rendah, jangan terlalu mengaut keuntungan,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori