Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Polis Cari Penulis Indonesia...

PUTRAJAYA: Polis sedang mengesan beberapa penulis artikel dari negara jiran untuk membantu siasatan...

Azmin Yakin Dakwaan Rasuah...

Ketua Penerangan PN Mohamed Azmin Ali yakin pendakwaan rasuah melibatkan kepimpinan Bersatu tidak...

Presiden PBNJ Zahirkan Dollah...

KUALA LUMPUR - “Soalan saya kepada Dollah Salleh. Pengalaman yang diperolehi selama ini...

Anggota APMM Ditemui Lemas...

JOHOR BAHRU - Seorang anggota bot ronda Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Dua ditemui...

Pulang Wang RM700K.. Cuma Minta Sebotol Air Sejuk!

SIAPA sangka dalam era keganasan dan penuh pancaroba sekarang, masih ada lagi insan berhati mulia seperti ini.

Kisah ini mengenai sifat seorang pemandu teksi yang jujur dan baik hati hingga membuatkan sesiapa yang mendengar bakal tersentuh.

Cerita ini dikongsi oleh seorang ahli perniagaan dari Thailand bernama Mr. Chukamon Khammat semasa pengalamannya di Singapura menerusi satu laman Facebook.

Menurut Khammat, dia telah tertinggal wang tunai berjumlah SGD$235,500 (RM700,000) dalam sebuah teksi ketika perjalanan pulang ke hotelnya gara-gara mabuk.

Wang itu dikatakan diberi oleh pelabur untuk mengembangkan perniagaannya di Thailand.

Sebaik sahaja menyedari kehilangan wang tersebut, Khammat berasa amat takut apabila membayangkan beliau mungkin terpaksa menggadaikan rumah dan menjual aset untuk menggantikan semula wang tersebut.

Namun bagaikan satu keajaiban, Khamat terkejut dan seakan tidak percaya apabila melihat pemandu teksi yang menemui wang ditinggalkannya sedang berada di lobi hotel yang diinap, malah sedang mencarinya untuk mengembalikan wang tersebut.

Pulang Wang RM700K.. Cuma Minta Sebotol Air Sejuk!

Paling meruntun jiwa, selepas mengembalikan wang berjumlah RM700,000 pemandu teksi tersebut yang dikenali sebagai Lee Koh Wee hanya meminta sebotol air sejuk untuk menghilangkan dahaga setelah penat berjalan mencari pemilik wang tersebut.

Khammat yang sempat berbual bersama pemandu teksi baik hati itu berasa tambah terkejut apabila mengetahui Lee sebenarnya seorang yang bankrap dan memiliki banyak hutang.

Hal itu membuatkan Khammat tertanya-tanya kerana sekiranya Lee mengambil wang itu maka dengan mudah dia dapat menyelesaikan masalah peribadinya.

Ternyata Lee mempunyai sifat jujur dan mulia yang sukar dijumpai pada mana-mana manusia di alaf ini.

Lee juga dikatakan bergegas ke hotel berkenaan selepas membayangkan Khammat mungkin boleh jadi gila sekiranya menyedari bahawa dia telah kehilangan wang tunai dengan jumlah yang sebegitu besar.


Tersentuh dengan kejujurannya, Khammat menyerahkan SGD$1,000 kepada Lee sebagai ganjaran.

Berikut adalah cerita Khammat, seperti yang dikongsikan oleh Beh Chia Lor:

Saya menaiki SMRT TAXI SHB1881L di jeti clarke kira-kira pukul 4 pagi selepas minum dengan beberapa rakan perniagaan saya dan saya agak mabuk pada masa itu. Dan telah memberitahu pemandu untuk pergi ke Marina Bay Sand Tower 1 di mana saya sedang tinggal pada masa ini. Saya selamat sampai tetapi saya terlupa beg komputer riba saya, saya segera tersedar kerana beg itu mengandungi wang TUNAI SGD$235,500.00. Wang tersebut telah diberikan kepada saya oleh pelabur di Singapura untuk merancang satu pelan perniagaan yang dijalankan di dalam Thailand. Dan saya perlu untuk meremitnya pada pagi hari ini. Kebimbangan saya akibat kehilangan wang ini membuat saya sedih dan saya menangis teruk dalam suite saya.

Isteri saya terbangun dalam keadaan terkejut bila melihat diri sedih menangis. Setelah mengetahui apa yang berlaku dia kata pergi… kita perlu menanggung jumlah wang ini dan kita akan mati kerana SGD$235k ditukar kepada baht thai adalah 6 juta lebih. Tiba-tiba saya terfikir untuk turun ke lobi teksi untuk melihat jika pemandu teksi akan menghantar kembali bag saya… dan isteri saya menjerit pada saya berkata “jangan buang masa, Itu SGD$235,000 dan bukan SGD$23,50, jika awak adalah pemandu adakah awak akan kembalikan beg itu kepada pemiliknya?” Saya diam tanpa perkataan tetapi perasaan saya memberitahu saya perlu pergi ke lobi untuk mencari teksi. Tetapi masalah yang saya hadapi sebenarnya saya tak ingat nombor pendaftaran teksi kerana saya betul-betul mabuk.

Isteri saya telah mengetahui masalah besar yang saya hadapi dan terpaksa untuk mengikuti saya turun ke lobi yang dengan jelas saya fikirkan hanya membuang masa saya untuk turun ke lobi dan saya perlu memikirkan cara-cara alternatif untuk mendapatkan jumlah wang ini dan terfikir untuk menggadai rumah kami di Thailand dan juga menjual semua aset kami. Tetapi apabila pintu lif terbuka, saya ternampak seorang lelaki datang dari pintu kaca dan dengan cemas pergi ke arah kaunter penyambut tetamu dan sebenarnya saya tidak mengenalinya tetapi saya mengenali apa dipegang olehnya. Beg komputer riba saya!

Saya dan isteri saya berlari ke arahnya dan menjerit dan apabila dia melihat saya, dia menarik nafas panjang dan berkata terima kasih Tuhan… saya jumpa tuan … ..pada masa kira-kira hampir pukul 5:00 membuat kekecohan di lobi. Saya bertanya kepada isteri saya untuk membawa beg dan saya menggesa pemandu teksi yang baik hati itu menunggu kerana saya perlu membeli dia minuman dan menawarkan penghargaan.Tetapi berakhir dengan berborak pendek dalam suite saya. Dia tidak meminta apa-apa wang tetapi hanya bertanya jika saya boleh memberinya air mineral sejuk dan isteri saya segera mendapatkannya dari peti ais bar hotel dan menawarnya SGD$1000,00 tunai kerana mengembalikan wang ini. Serius saya bertanya kepada diri sendiri jika adalah saya, saya terjumpa wang ini saya tidak akan kembalikannya.

Dan, saya berkenalan dengan pemandu teksi ini bahawa dia hanya baru mula memandu teksi dan seorang muflis pada tahun 2014, beliau bermula sekali dari bawah apa yang dia hilang dan membayar balik hutang, ini membuatkan saya lebih terkejut kerana jika saya adalah dia, dengan jumlah wang besar ini saya boleh bermula sekali lagi dan membayar balik semua hutang..tetapi dia membalas sebab mengapa dia kembali mencari saya, dia berkata dia bercadang untuk pulang ke rumah selepas menghantar saya dan dia telah keluar ke arah stesen minyak sebelum pulang ke rumah tetapi apabila tiba dia telah melihat sebuah beg di tempat duduk penumpang dan beliau berkata beliau segera membuka beg berharap untuk mempunyai butir-butir peribadi saya supaya dia boleh kembali ke HOTEL tempat saya. Tetapi beliau berkata dia terkejut apabila dia melihat seluruh beg tunai dan pemikiran pertama adalah bahawa oh sayang orang ini pasti gila jika dia kehilangan beg penuh duit ini. malah kos hidup..jadi dia segera bergegas ke MBS berharap untuk mendapatkan bantuan hotel dengan meminta kakitangan MBS mengesan rakaman cctv tetamu.

Saya ikhlas bersyukur dan selain bersyukur saya tidak tahu apa yang hendak dikatakan. Jadi saya berharap saya boleh membuat semua orang tahu dan boleh belajar daripada pemandu seperti ini. Dan masih ada jiwa baik hati dalam dunia ini. Saya pasti pemandu ini pasti akan membuat kemunculan semula selepas dia dapat dan melunaskan semua hutangnya. Kerana hatinya, dan kegagalan beliau sebelum ini telah dirangka dan mempercayai terlalu ramai rakan kongsi perniagaan. Maaf jika bahasa inggeris saya tidak begitu baik harapkan anda boleh membantu saya memperbaiki tulisan kisah ini. Terima kasih,” kata Khammat.

Semoga kisah ini menjadi iktibar kepada orang lain agar berbuat baik dan bersifat jujur kepada orang lain.

Sesungguhnya orang yang jujur itu mendapat tiga perkara iaitu kepercayaan, cinta, dan rasa hormat. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori