Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Farra Bagaikan Puteri Bakal...

PENYANYI yang pernah popular dengan lagu Bagaikan Puteri sekitar dekad 1990-an, Farra tidak...

Tahniah Ismail Sabri Calon...

Keputusan UMNO menamakan Ismail Sabri Yaakob sebagai calon Perdana Menteri Barisan Nasional (BN)...

10 Kontak Kes Zika...

KOTA KINABALU - Sepuluh orang yang ada kontak dengan kes Zika tempatan pertama...

PAS Tidak “Pelahap” Jawatan...

BATU PAHAT -- Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan parti itu tidak...

Usahawan Muda Malaysia Digesa Manfaatkan AEC

KUALA LUMPUR – Usahawan muda Malaysia khususnya yang terlibat dalam perusahaan kecil dan sederhana (PKS) digesa mengambil peluang daripada komuniti perniagaan ASEAN untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata ekosistem keusahawanan Malaysia merupakan antara paling maju dalam dunia dengan sokongan lebih 20 agensi kewangan kerajaan.

“Kadang-kala pinjaman diberikan tanpa cagaran dan bersandarkan idea (daripada usahawan muda).

“Kami mahu memastikan bahawa, jika anda mempunyai minat, idea, keupayaan dan kemampuan untuk mengambil risiko, modal akan tersedia untuk anda,” katanya ketika berucap pada majlis perasmian Karnival Usahawan Muda ASEAN 2016 (AYEC 2016) di sini, hari ini.

Karnival yang dirasmikan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed itu turut dihadiri Pengerusi Majlis Penasihat Perniagaan ASEAN, Tan Sri Dr. Munir Majid; Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), Datuk Dzulkifli Mahmud dan Pengerusi Bersama Majlis Usahawan Muda ASEAN, Syed Nabil Aljeffri.

Khairy berkata ASEAN menawarkan peluang yang sangat luas kepada usahawan muda Malaysia memandangkan sumbangan eksport rantau itu berada di paras minima walaupun membentuk jumlah pekerjaan yang besar.

“Kita perlu menjamin bahawa nilai yang ditawarkan oleh perniagaan akan meningkat dengan memastikan mereka mampu memanfaatkan peluang disediakan oleh Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC),” katanya.

Baru-baru ini kerajaan menubuhkan jawatankuasa kabinet dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi untuk menggalakkan pembangunan ekosistem usahawan muda.


Khairy berkata Kementerian Belia dan Sukan serta Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) saling bekerjasama di bawah Majlis Pembangunan PKS Kebangsaan untuk memastikan usahawan muda yang menjana pekerjaan dan perintis industri akan diberi keutamaan kerajaan di samping mempunyai akses lebih baik kepada modal dan pemerolehan kerajaan.

AYEC yang julung-julung kali diadakan tahun ini merupakan usaha kerjasama antara Matrade dan Persatuan Usahawan Muda ASEAN Malaysia (MAAYE).

Acara dua hari itu yang berakhir esok turut disokong Miti.

Dua memorandum persefahaman ditandatangan semasa perasmian AYEC 2016, iaitu bagi program Inkubator Peneraju Eksport ASEAN serta Kumpulan Usahawan Parlimen Jeli (JPEG) untuk program Peneraju Eksport ASEAN.

Program inkubator Peneraju Eksport ASEAN adalah kerjasama antara Matrade dan MAAYE untuk melahirkan juara eksport ASEAN dalam kalangan usahawan muda Malaysia, manakala program JPEG melibatkan MAAYE dan usahawan berpangkalan di Jeli, Kelantan. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori