Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Polis Belum Lengkapkan Siasatan...

MIRI – Polis masih belum melengkapkan siasatan terhadap seorang guru yang didakwa menghina...

Malaysia Ubah Hukuman Mati...

MEXICO CITY - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar, mengubah hukuman ke atas tiga...

Pasangan Malaysia Abadikan Diri...

NIAT asal sepasang suami isteri dari Malaysia ini hanya mahu melawat tetapi lain...

Pelancong Baca Ayat Al-Quran...

SHAH ALAM - Seorang pelancong asing yang tular kerana membaca potongan ayat al-Quran...

Kapal Kemanusiaan Zaytouna-Olivia Ditawan Rejim Israel

TEL AVIV – Kapal Zaytouna-Olivia ‘Women’s Boat to Gaza’ (WBG) telah berjaya ditawan pasukan tentera rejim Israel kira-kira pukul 3.58 petang (8.58 malam waktu Malaysia), pada Rabu.

Flotila kemanusiaan berserta tiga krew dan 10 anak kapal tersebut dijangka dibawa oleh pasukan keselamatan Zionis menuju ke pelabuhan Ashdod, yang terletak berhampiran selatan Tel Aviv, ibu kota Israel.

Kapal layar berkenaan ditawan ketika melepasi garisan 100 batu nautika ke arah pantai Gaza dan pada kedudukan itu, kapal tersebut sebenarya secara teknikal sudah memasuki garisan perairan yang dikawal ketat rejim Israel.

Wakil tunggal Malaysia dan rantau Asia tenggara, Dr. Fauziah Mohd. Hassan turut berada dalam kapal berkenaan.

Baca: Wakil Negara Tekad Jayakan Misi Bebaskan Gaza

WAKIL tunggal Malaysia dan Asia dalam misi kapal kemanusiaan Zaytouna-Oliva 'Women's Boat to Gaza' (WBG), Dr Fauziah Mohd Hasan.
Wakil tunggal Malaysia dan Asia dalam misi kapal kemanusiaan Zaytouna-Oliva ‘Women’s Boat to Gaza’ (WBG), Dr Fauziah Mohd Hasan.

Selain beliau, sekumpulan aktivis wanita dari Tunisia, Isreal, Algeria, Kanada, Amerika Syarikat, Sweden, Ireland, New Zealand, Turki dan Australia turut berada di atas kapal tersebut.

Pelayaran mereka bermula pada 8 malam (waktu tempatan Barcelona) 14 September lalu dari pelabuhan Vell dan membuat persinggahan di Ajaccio, Perancis pada 19 September sebelum meneruskan perjalanan ke Messina, Itali.


Pengesahan mengenai insiden tawanan tersebut dibuat melalui Facebook rasmi Rose2Rose, sebuah badan bukan kerajaan Malaysia sekitar jam 9 malam Rabu waktu Malaysia. - MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori