Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Helikopter Terhempas: Semua Mangsa...

KUALA LUMPUR : Sebuah helikopter jenis Agusta Westland AW139 milik Agensi Penguatkuasaan Maritim...

Bekas Pegawai Khas Najib...

KUALA LUMPUR - Bekas pegawai khas kepada Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu...

8 GAMBAR : Bilik...

Gara-gara pertengkaran sesama pelajar, sebuah kelas di SMK Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur dibakar...

Armada Dakwa RM600,000 Dirampas...

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merampas wang tunai berjumlah RM600,000 dari rumah 2 Pemuda PPBM, yang dipercayai merupakan wang milik parti berkenaan.

Polis Tangkap Merpati Kerana Ancam Nyawa PM India

NEW DELHI – Polis India pada Isnin ‘menangkap’ seekor burung merpati dekat sempadan Pakistan yang dikawal ketat pihak tentera kerana membawa nota amaran ditujukan kepada Perdana Menteri, Narendra Modi.

Pasukan Keselamatan Sempadan (BSF) menjumpai merpati itu di Pathankot di utara Punjab, wilayah kumpulan militan berpangkalan di Pakistan melancarkan serangan terhadap sebuah pangkalan tentera udara pada Januari.

“Kami sudahpun berjaya menahan burung tersebut sebagai suspek,” kata inspektor polis Pathankot Rakesh Kumar kepada agensi berita antarabangsa AFP ketika dihubungi melalui telefon.

“BSF turut menjumpai nota dalam bahasa Urdu itu dengan ancaman berbunyi: ‘Modi, kita bukan orang yang sama sejak 1971. Sekarang, setiap kanak-kanak bersedia menentang India’,” menurut Kumar.

Kedua-dua negara jiran di rantau Asia Selatan itu berperang buat kali ketiga, yang juga merupakan peperangan besar-besaran pada 1971. Nota itu dipercayai ditandatangani oleh kumpulan militan Lashkar-e-Taiba (LeT).

Mereka berpangkalan di Pakistan dan “kami sedang menyiasat perkara ini dengan serius,” kata Kumar. Namun, ini bukan kali pertama ‘burung’ terbabit secara langsung dalam permusuhan antara kedua-dua negara tetangga itu.

pigeon1

Ia berlaku ketika ketegangan makin memuncak berikutan serangan terhadap sebuah pangkalan tentera India di Kashmir dua minggu lalu dan New Delhi menuduh LeT bertanggungjawab atas serangan dilancarkan pada Januari.


Pada minggu lalu, pasukan tentera India melancarkan serangan balas terhadap kumpulan militan di Kashmir, satu tindakan keras yang mencetuskan kemarahan pihak Pakistan.

Dua biji belon besar dengan ancaman yang sama terhadap Modi turut pernah dijumpai di wilayah Punjab baru-baru ini, yang didapati mengandungi ancaman keselamatan serius dalam bahasa Urdu.

Tahun lalu, polis India ‘rampas’ seekor merpati kerana dipercayai digunakan Pakistan untuk ‘intip’ negara itu dan X-ray digunakan untuk mengesahkan sama ada kamera, alat transmitter atau cip terlindung dipasang pada burung itu.

Pada 2013, India menjumpai bangkai seekor burung falkun dipasang dengan kamera kecil dan pada 2010 pula, seekor burung merpati ‘ditahan’ kerana dipercayai melakukan aktiviti pengintipan. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori