Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Buang Mayat Dalam Parit...

Bagan Datuk : Remaja lelaki bawah umur ditahan selepas disyaki membunuh rakannya gara-gara...

Menteri Arah Henti Rampas...

KUALA LUMPUR - Tiada lagi rampasan akan dibuat terhadap berus diperbuat daripada bulu...

Piala AFC: Pahang Mahu...

KUANTAN - Pahang berazam mencatatkan kemenangan pada perlawanan menentang Istikol FC esok, meskipun...

Srikandi BERSATU Sabah Sokong...

KOTA KINABALU : Srikandi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Sabah menyambut baik kenyataan...

Warga Asing Hidap Tibi ‘Lesap’ Punca Penyakit Itu Menular

KUALA LUMPUR – Warga asing yang ‘lesap’ selepas dikesan dijangkiti tuberkulosis atau batuk kering menjadi antara punca penyakit itu menular di negara ini, kata Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya.

Menurutnya, mereka menghilangkan diri kerana takut dihantar pulang ke negara masing-masing setelah Kementerian Kesihatan membuat laporan mengenai penyakit yang dijangkti mereka kepada Jabatan Imigresen.

“Sepanjang tahun lalu, 12.3 peratus daripada kes tibi di negara ini melibatkan warga asing,” katanya menjawab soalan tambahan Fuziah Salleh (PKR-Kuantan) mengenai kaitan antara warga asing dan kes tibi, pada Persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

“Apabila mereka menghilangkan diri, mereka akan menjangkiti orang lain yang berada di sekeliling mereka juga. Ini masalah yang kita hadapi,” kata Dr Hilmi.

Mengulas lanjut, Dr Hilmi berkata warga asing yang dikesan menghidap tibi akan diberi rawatan sehingga enam bulan bagi memastikan mereka bebas daripada penyakit itu.

Katanya, pekerja asing yang datang secara sah ke negara ini perlu menjalani saringan kesihatan di negara asal terlebih dahulu sebelum menjalani saringan sekali lagi di Malaysia dan tidak dibenarkan bekerja di negara ini jika didapati menghidap penyakit termasuk tibi.

Dr Hilmi berkata jumlah kes tibi di negara ini meningkat daripada 10,800 kes pada 1990 kepada 24,220 kes pada 2015, peningkatan 124 peratus dalam tempoh 25 tahun.


Beliau seterusnya berkata kerajaan komited untuk menamatkan epidemik tibi melalui Pelan Strategik Kebangsaan Kawalan tibi, dengan pengesanan dan rawatan awal sebagai strategi utama.

Beliau berkata pada 2015, 549,288 pesakit di Jabatan Pesakit Luar yang mempunyai tanda dan gejala tibi menjalani pemeriksaan kahak.

Pemeriksaan sinar-x dada turut dilakukan ke atas golongan berisiko tinggi mendapat penyakit tinggi seperti kontak kepada pesakit tibi, pesakit kencing manis, penghidap HIV, warga emas, perokok dan pesakit paru-paru kronik.

Katanya, 275,972 golongan berisiko tinggi telah disaring dengan sinar-x pada dada dan sejumlah 3,039 kes tibi dikesan tahun lepas. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori