Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Gabungan PAS-UMNO Resipi Terbaik...

ALOR SETAR - PAS Kedah menyokong sepenuhnya gambaran awal Presiden PAS, Datuk Seri...

3 Maut, 4 Cedera...

KUALA LUMPUR - Tiga maut manakala empat lagi cedera apabila kereta yang mereka...

Pembukaan Hari Pertama Taman...

IPOH - Sambutan hari pertama pembukaan taman tema berkonsepkan animasi yang pertama di...

Rafizi Ketinggalan 92 Undi,...

CALON Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli berkata beliau sedang ketinggalan...

APMM Tahan 6 Pati Di Perairan Sandakan

SANDAKAN – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Daerah Sandakan (DM17) menahan enam pendatang asing tanpa izin (PATI) warganegara Filipina dalam dua operasi berasingan di perairan Sandakan, semalam.

Pengarah Maritim DM17 Kapt Maritim A. Razak Abd Rahman dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata dua PATI iaitu tekong berusia 12 tahun dan penumpang bot berumur 21 tahun menaiki sebuah bot jongkong dari Pulau Taganak, Filipina menuju ke Sandakan ditahan pada 12.40 tengah hari berhampiran pulau Nunuyan Laut.

Katanya tekong bot mendakwa baru sahaja selesai menghantar jenazah ke Pulau Taganak selepas botnya dipajak oleh keluarga kepada jenazah itu dan kemudian kembali semula ke Sandakan dengan seorang lelaki warganegara Filipina.

Menurutnya dalam satu lagi operasi pada pukul 2.05 petang, seorang tekong bersama tiga penumpang, semuanya warganegara Filipina menaiki sebuah bot pancung ditahan di kawasan perairan berhampiran Kampung Tanjung Aru.

Siasatan mendapati, mereka dalam perjalanan menuju ke Pulau Taganak dan kesemuanya terdiri daripada lelaki dewasa berumur antara 28 hingga 59 tahun, katanya.


Beliau berkata kesemua mereka gagal menunjukkan dokumen pengenalan diri yang sah dan kes disiasat di bawah Akta Imigresen 1959/63.

A. Razak berkata pihaknya akan terus meningkatkan kawalan keselamatan dan penguatkuasaan undang-undang maritim bagi memastikan keselamatan perairan negara sentiasa terjamin.

Beliau meminta komuniti maritim dapat memberi kerjasama dengan menyalurkan sebarang maklumat berkaitan jenayah maritim dengan menghubungi Pusat Operasi DM17 di talian 089-229504 atau talian MERS 999. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori