Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

“Gempa Bumi Peringatan Allah...

KUALA LUMPUR - Ketua Pemuda PAS yang baharu, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul...

Lebih 50 Syarikat Terkemuka...

KUALA LUMPUR - Lebih 50 syarikat koporat terkemuka dalam sektor telekomunikasi, hartanah...

Pyongyang Dakwa Ujian Peluru...

SEOUL - Korea Utara mengesahkan ia 'berjaya' menguji peluru berpandu balistik, lapor agensi...

MOF Tubuh Jawatankuasa Khas...

Kementerian Kewangan sebagai pemegang saham 100 peratus 1Malaysia Development Bhd (1MDB), menubuhkan sebuah...

2017: Jangan Masuk Jel Lagi Kawan

TAJUK di atas serius bunyinya. Tetapi yang punya diri pasti senyum kalau dia baca. Menjelang Tahun Baharu, pasti semua orang ada azam. Pastinya mahu move on. Harap anak muda dalam artikel ini juga move on. Dia nampak sukses sekarang.

22 tahun lalu, ketika baru berusia 18 tahun, anak muda ini sudah menunjukkan ciri-ciri watak ganas luar biasa. Sangat panas baran. Apa lagi rakan-rakannya juga samseng semacam.

Di padang bola, dalam satu perlawanan permainan merebut bola bertukar jadi keganasan luar biasa.

Kejadian 1994 di padang flat sekitar Cheras. Ketika bermain dalam perlawanan separuh akhir, pengurus pasukan lawan menjerit menyindir anak muda ini dengan kata-kata: Bangang!

Habis saja perlawanan, pemain ini mencapai sebatang kayu pengikat tali khemah, lalu dibelasahnya pengurus pasukan lawan yang mengutuknya.

Setengah mati, dibantainya dengan kayu sebelum dileraikan anggota Rela yang bertugas.

Beberapa tahun kemudian, anak muda ini ditangkap kerana kes rompakan berkumpulan menggunakan parang di sebuah siber kafe di Setapak.

Nasib malang, semuanya kantoi kena jel antara 12 hingga 36 bulan.

Siapa kumpulannya?

Separuh dari pasukan bola terbabit. Mereka berkawan sejak usia remaja. Sudah bosan bersukan, pasukan bola bertukar menjadi gengster.

Sepanjang dua dekad aktif menyamun, banyak kali anak muda ini keluar masuk jel. Majoriti kes tentunya samun dan serangan bersenjata.

Akhirnya masa berlalu. Wajah anak muda ini tampil semula, dengan berita melangsungkan perkahwinan.

Sangat mengejutkan. Setelah top sebagai ketua samseng, anak muda ini akhirnya berkahwin. Lebih gempar bosan menyamun, dia sudah mengubah cara hidup. Lepas kahwin jadi drebar.

“Aku nak tukar hidup. Menyesal arwah ayah mati, aku dalam penjara.” Katanya ketika ditemui di kedai kopi kecil sekitar flat Cheras.


Sukar untuk dipercayai. Gengster yang pernah hidup senang dengan kerja mengugut dan mengutip duit perlindungan puluhan ribu sebulan, kini hanya makan gaji tidak seberapa. Gaji pula mungkin hanya seribu dua sebulan.

Apa lagi ketika umur masih menyala; tubuh masih sasa dan parut masih menyilang di lengan kanannya.

Kini sudah lima tahun jadi drebar. Masih berkerja. Ada terserempak anak muda ini solat Jumaat di Cheras. Wajahnya nampak tenang dan berjalan pun menunduk sedikit. Tapi rasanya, cara dia melangkah masih boleh bawa mati kalau belasah orang.

Menjadi anak muda tercicir pendidikan di sekitar flat Cheras tidaklah mudah. Apa lagi ketika dunia gengster sekarang sangat popular. Kerja menindas dan kutip duit perlindungan sangat mudah. Sepanjang Jalan Cheras, Bandar Tun Razak, Bandar Sri Permasuri dan Maluri – peniagaan tumbuh subur. Banyak perniagaan ertinya banyak duit perlindungan boleh dikutip gengster dari pemilik kedai.

Sebahagian kawan-kawan anak muda ini masih aktif jadi gangster. Ada yang khabarnya sudah memiliki pistol dan pernah menembak orang. Ada yang pernah diserbu polis dan terjadi tembak menembak, tetapi masih selamat tanpa kecederaan.

Waktu ternampak anak muda ini ketika solat Jumaat dua minggu lalu, segan pula hendak menegurnya. Cuma dari kejauhan terharu juga menjeling dia menadah tangan berdoa.

Kawasan Perumahan Cheras 20 tahun lalu melahirkan banyak jaguh keganasan. Malah, nama-nama besar yang menggerunkan di KL kini, pun banyak lahir dan membesar di kawasan ini.

Melihat anak muda ini di masjid ketika kawan-kawannya masih aktif jadi penjenayah – terasa seperti satu keajaiban. Apa lagi, hidupnya pula sekarang, gaji tidaklah seberapa. Jadi lima tahun bertahan tanpa jenayah – memang satu keajaiban.

Sekadar berkongsi. Esok Jumaat. Kalau terjumpa dan ucap Selamat Tahun Baharu dan jangan masuk jel lagi, bunyi macam tidak kena.

OK. Tukarlah. Elok berdoa saja. Agar anak muda ini istiqamah kerja drebar. Istiqamah solat Jumaat dan menjaga solat waktunya. Harap Allah murahkan rezeki dan jauhkan dia dari jenayah. Paling penting, doakan perkahwinanya bahagia ke jannah. Sebab dengar cerita – cinta telah mengubah hidup anak muda ini.

Insyaallah. Moga Allah rahmati dan berkati hidupnya. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori