Monday, October 28, 2024

Creating liberating content

5 Pelajar Sekolah Menengah...

BESUT - Lima pelajar berusia 13 hingga 15 tahun ditahan polis Isnin lepas...

Azza Elite Minta Netizen...

JIJIK...itulah reaksi pelakon, Azza Elite terhadap mesej berbaur lucah yang diterimanya melalui laman...

Humban Bayi Perempuan Dalam...

BEIJING - Kecewa tidak dapat anak lelaki, seorang lelaki sanggup bertindak kejam membuang...

Gila!!! Bapa Turut Bawa...

KUANTAN - Oleh kerana terlalu gian untuk memperoleh dadah, seorang bapa turut membawa...

Hukuman Penjara Bekas Pembantu Tadbir MARA Ditambah

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi hari ini menambah hukuman penjara daripada 18 bulan kepada tiga tahun ke atas bekas pembantu tadbir kewangan Majlis Amanah Rakyat (MARA) yang didapati bersalah terhadap enam pertuduhan memalsukan dokumen, pada 2010.

Hakim Datuk Azman Abdullah membuat keputusan itu selepas menolak rayuan Shahnon Mustapha, 33, dan mengekalkan sabitan yang diputuskan hakim Mahkamah Sesyen pada Oktober 2015.

Dalam penghakimannya, beliau berkata mahkamah bersetuju dengan dapatan hakim Mahkamah Sesyen yang menolak pembelaan perayu yang merupakan rekaan semata-mata.

Katanya mahkamah juga mendapati pembelaan tertuduh bahawa dia dikhianati, tidak menimbulkan sebarang keraguan terhadap kes pihak pendakwaan.

“Ini kerana dokumen yang berkaitan dan nama-nama penerima penganjuran MARA adalah dalam kalangan adik-beradik dan isteri tertuduh serta terdapat tulisan tangan tertuduh pada dokumen berkenaan.

“Oleh itu, mahkamah mendapati dakwaan bahawa tertuduh dikhianati adalah tidak berasas,” kata Azman.

Mahkamah juga menolak permohonan peguam Jefri Jaafar yang mewakili Shahnon untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara itu namun memaklumkan bahawa tertuduh boleh memfailkan permohonan penangguhan berkenaan secara rasmi di Mahkamah Rayuan.


Shahnon didakwa dengan tiga pertuduhan masing-masing memalsukan baucar bayaran iaitu meminda jumlah asal iaitu RM38,315 kepada RM126,325 bagi tujuan menyokong tuntutan Bayaran Balik Tunggakan Elaun untuk empat pelajar sedangkan mereka bukan pelajar tajaan MARA.

Dia juga didakwa dengan tiga pertuduhan memalsukan dokumen Bayaran Balik Tunggakan Elaun Untuk Pelajar dengan menambah nama empat pelajar yang bukan pelajar tajaan MARA.

Kesemua kesalahan itu dilakukan di Bahagian Kewangan, Ibu Pejabat MARA, Jalan Raja Laut di sini antara 19 April 2010 dan 6 Oktober 2010 serta didakwa mengikut Seksyen 465 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Afifah Yusof daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori