Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Kedi Golf Didakwa Bunuh...

KUALA LUMPUR - Seorang kedi golf didakwa di Mahkamah Majistret Ampang di sini...

Jepun Pertimbang Langkah Baharu...

TOKYO: Jepun akan mempertimbangkan langkah baharu untuk diterima pakai sekiranya keadaan di Ukraine...

Bali Sunyi Sepi Sabtu...

DENPASAR – Buat tahun ke-16 berturut-turut, lapangan terbang antarabangsa Gusti Ngurah Rai Bali...

Korek Pasir Muara Sungai...

PUTRAJAYA - Aktiviti mengorek pasir di muara Sungai Puyu, Pasir Panjang, Seri Manjung,...

KKM: Siasatan Menyeluruh Kes Kecuaian Ketika Bersunat

KUALA LUMPUR – Satu siasatan menyeluruh akan dijalankan oleh Kementerian Kesihatan berkaitan prosedur berkhatan di negara ini untuk mengurangkan kes-kes kecuaian dalam kalangan pengamal perubatan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pihak kementerian mengambil berat akan isu ini berikutan berikutan dua kes kecuaian ketika berkhatan di klinik-klinik swasta di sini bulan ini.

Perlu Jalani Latihan Untuk Lakukan Bersunat
Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah

Tambah Hisham lagi, bahagian Pengamal Perubatan kementerian akan menyiasat kedua-dua kes dalam usaha untuk mengelakkan kejadian seperti ini.

“Kementerian tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas ke atas pengamal am dan profesional kesihatan yang lain yang melakukan berkhatan tanpa latihan yang diperlukan.

“Walaupun ini adalah satu prosedur kecil, komplikasi boleh menjadi teruk dan dahsyat untuk pesakit,” kata Dr. Hisham dalam satu kenyataan yang dikeluarkan malam tadi.

Pada 15 Disember, kelenjar (kepala zakar) seorang budak lelaki berusia sembilan tahun telah terputus semasa prosedur berkhatan yang melibatkan penggunaan gunting di sebuah klinik swasta di Jalan Ipoh.

Kanak-kanak itu kemudian dirujuk ke pusat perubatan dan seterusnya dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL), tempatnya dirawat.

Lima hari kemudian, seorang budak lelaki berumur 10 tahun telah dirujuk ke hospital yang sama, juga selepas mengalami kecuaian ketika bersunat menggunakan kaedah diathermy di sebuah klinik swasta di Cheras.


Kanak-kanak itu telah dirujuk ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia dan kemudiannya dirujuk ke HKL, tempatnya dirawat.

Dr. Hisham berkata sebagai pusat rujukan kebangsaan, pakar HKL adalah terlatih dan berkemahiran untuk mengendalikan kes-kes seperti itu.

“Kedua-dua kes telah dikendalikan oleh penasihat yang berpengalaman – satu pasukan yang terdiri daripada Pakar Bedah Plastik dan Rekonstruktif, pakar urologi dan juga seorang pakar psikiatri kanak-kanak.

“Pada masa ini, kedua-dua pesakit boleh membuang air kecil seperti biasa. Walau bagaimanapun, masih terlalu awal untuk meramalkan ketidak upayaan fisiologi yang mungkin mereka hadapi ketika dewasa,” katanya. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori