Monday, October 28, 2024

Creating liberating content

Abdul Rahim Nafi Terlibat...

KOTA KINABALU - Anggota Parlimen Kudat Datuk Abdul Rahim Bakri menafikan sekeras-sekerasnya laporan...

Politik Semai Kebencian Rakyat...

PEKAN - Datuk Seri Najib Razak berkata UMNO sedang menghadapi politik yang dimainkan...

Zahid Serah Kepada Polis...

KUALA LUMPUR - Polis akan memantau perhimpunan tertutup yang dilaporkan bakal dihadiri pemimpin-pemimpin...

Video: Pemandu Teksi ‘Racer’...

GELAGAT seorang pemandu teksi yang mempamerkan aksi berbahaya di sebatang lebuh raya menjadi...

“Saya Akan Terus Mendaki Gunung Loser” – Khairil Aslan

JAKARTA – “Saya tidak serik, saya akan terus mendaki Gunung Loser mungkin pada tahun depan pula,” kata ketua kumpulan pendaki Malaysia yang terperangkap di Gunung Loser kerana cuaca buruk, Khairil Aslan Ab Rasid.

Katanya, kejadian yang berlaku adalah satu cabaran biasa bagi pendaki profesional dan insiden itu juga membolehkan dirinya lebih memahami gunung yang terletak di Kepulauan Sumatera itu.

“Terpulanglah kepada anggota kumpulan pendaki ini mahu menyambung misi pendakian ini atau sebaliknya tetapi saya mendaki Gunung Loser ini pada setiap tahun dengan jalur pendakian yang lain,” katanya kepada Bernama menerusi aplikasi WhatsApp.

Kesemua 13 pendaki Malaysia termasuk Khairil Aslan dilaporkan terperangkap di atas Gunung Loser di Aceh selama lima hari kerana cuaca buruk dan seorang daripada mereka Ahmad Nazit Rashid diserang hipotermia.

Pihak berkuasa Indonesia menerusi pasukan Badan SAR Nasional (Basarnas) telah melancarkan operasi mencari dan menyelamat sebaik menerima laporan mengenai 13 pendaki Malaysia yang terperangkap akibat cuaca buruk dan ribut di atas gunung yang dikenali sebagai “paru-paru dunia” itu.

Mereka kemudiannya ditemui dalam keadaan selamat berhampiran Kem Kulit Manis 2 di gunung itu dan diturunkan dari gunung itu oleh pasukan mencari dan menyelamat petang semalam.

Khairil Aslan yang juga pendaki solo negara berkata, pasukan pendaki itu berupaya untuk mendaki gunung itu tetapi mereka harus lebih memahami keadaan cuaca sebelum memulakan ekspedisi.


Katanya, semua anggota kumpulan pendaki itu telah mempunyai ilmu untuk untuk hutan dan gunung dan kuasa Allah telah menyelamatkan kesemua mereka.

“Misi kali ini bukan kegagalan tetapi misi ini lebih mengenal Gunung Loser secara dekat bila alam mula berbicara, misi kali ini juga lebih mengajar erti setiakawan dan saling bantu membantu,” katanya.

Beliau juga berkata, pasukan SAR Indonesia telah menghulurkan bantuan secara berkesan dan pantas walaupun hanya menggunakan jalan darat manakala pihak Konsulat Malaysia di Medan juga telah banyak membantu sebagai penghubung antara SAR Indonesia dengan pihak kerajaan Malaysia dan kaum keluarga anggota kumpulan pendaki itu.

Kesemua pendaki yang menamakan kumpulan mereka sebagai Kumpulan Ekspedisi Unity Trans-Lung 2016 itu berlepas pulang ke tanah air dari Medan petang ini dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 9 malam. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori