Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

PRN Johor: MUDA Bakal...

KUALA LUMPUR : Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) akan meletakkan ramai calon wanita serta...

PAS Minta Sidang Khas...

KUALA LUMPUR - PAS menyarankan kerajaan memperuntukkan satu sesi sidang Parlimen khas bagi...

Gambar: Baling Mulai Reda,...

HUJAN lebat yang berterusan di beberapa tempat terutama di Kedah, Pahang dan kini Johor Bahru,...

Anwar Ibrahim Dakwa Tak...

KUALA LUMPUR - Banduan Penjara Sungai Buloh, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dihukum...

Anti-Islam: LKS Ancam Saman Presiden PAS

KUALA LUMPUR – Penasihat DAP, Lim Kit Siang memaklumkan beliau telah meminta nasihat peguam untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau mendakwa, barisan peguamnya sedang meneliti perkara itu berdasarkan kenyataan Presiden PAS baru-baru ini bahawa beliau seorang anti-Islam.

“Saya bukan anti-Islam malah menyokong inklusif, pencerahan, progresif dan bertoleransi wawasan Islam seperti yang dinyatakan dalam slogan “PAS untuk semua” sebelum ini,” dakwanya dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam, Abdul Hadi menegaskan PAS sudah menutup pintu untuk berbaik semula dengan DAP.

Beliau dipetik berkata, PAS tidak dapat menerima kembali DAP atas beberapa alasan termasuk parti itu terbukti menentang pelaksanaan undang-undang Islam khususnya berkaitan Rang Undang-Undang (RUU) 355 yang dibentangkan PAS.

Selain itu, Abdul Hadi berkata, DAP juga didapati gagal menangani pelbagai masalah rakyat sejak parti itu memerintah Pulau Pinang sehingga sekarang.

Beberapa pemimpin Pakatan Harapan daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) sejak akhir tahun lalu berusaha memujuk PAS kembali bersengkongkol dengan mereka bagi menumbangkan parti terbesar kaum Melayu UMNO dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.


PAS yang disingkirkan daripada pakatan pembangkang dua tahun lalu oleh PKR dan DAP kerana enggan berkompromi dalam beberapa isu akidah Islam bagaimanapun menolak pujukan itu.

Pemimpin Pakatan Harapan terbabit kembali memujuk PAS selepas menyedari sokongan sebilangan umat Islam ke atas mereka mula berkurangan sejurus menyingkirkan PAS walaupun sebelum itu amat yakin penyingkiran PAS tidak membawa sebarang makna.

DAP pada mulanya membantah keras usaha memujuk PAS tersebut, namun berubah nada beberapa hari lalu dengan turut menawarkan kerjasama kepada PAS. – MYNEWSHUB.CC

Kategori