Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Kerja Pembinaan SUKE Di...

KUALA LUMPUR - Projek pembinaan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) di Alam...

Lembaga Pengarah 1MDB Tawar...

KUALA LUMPUR - Lembaga Pengarah 1Malaysia Development Berhad’s (1MDB) secara kolektif menawarkan peletakan...

Hina Agong: Polis Tahan...

PETALING JAYA - Polis menahan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pelek, Ronnie...

Rashidi Ishak Bengang

KUALA LUMPUR – Pelakon Rashidi Ishak menempelak tindakan segelintir individu yang kerap menegur...

Selepas PTD, Bekas Pengarah Negeri Pula Kutuk PM

BELUM habis kes seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) dikesan menghina pemimpin, kini bekas pengarah kesihatan di sebuah negeri pula dipercayai cuba membuat komen jelik serupa.

Sekurang-kurangnya terdapat dua status Facebook atas akaun nama Zainal Omar telah memuat naik status yang agak jengkel terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Status catatan tersebut dikesan dimuat naik masing-masing pada 1 Januari 2017 pukul 2.37 petang, dan 11 Januari 2017 pukul 7.11 pagi sambil merujuk kepada ucapan terakhir ‘First Lady’ Amerika Syarikat (AS), Michelle Obama.

Jika sebelum ini dalam kes PTD yang hina Perdana Menteri, laman Facebook prokerajaan bertindak bongkar komen jelik Nazrul Imran Mohd. Nor itu kepada umum, kali ini laman netizen pro-BN mendedahkan senario serupa.

Semakan terhadap akaun Zainal itu menunjukkan ia dimiliki oleh mantan Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Pahang, Datuk Dr. Zainal Arifin Omar yang pernah menerima anugerah Tokoh Kesihatan Awam tahun 2016.

Selepas PTD, Bekas Pengarah Negeri Pula Kutuk PM

Beliau dilaporkan bersara pada Disember 2016 lalu dan digantikan Dr. Sha’ari Ngadiman. Dalam status Facebook dipercayai miliknya itu, Zainal sindir Najib kerana bertindak menaikkan harga minyak awal tahun baharu 2017.

Status sindiran menerusi akaun Facebook itu dipercayai dimuat naik sejurus sahaja beliau melepaskan jawatan selaku penjawat awam kerana bersara wajib dan ia menerima sambutan hangat ramai rakan laman sosial tersebut.

Malah, bagi status jelik kedua pula dilakukan 11 hari selepas itu menerusi akaun Facebook yang sama dengan Zainal berkongsikan video ucapan terakhir Michelle sebagai bahan untuk mengenakan Najib dan isterinya, Rosmah.


Zainal turut menyenaraikan empat nasihat buat anak muda yang pada tulisannya itu seakan-akan merujuk kepada kepimpinan Perdana Menteri dengan nada sinis kononnya sebagai panduan untuk menjadi insan berjaya:

Selepas PTD, Bekas Pengarah Negeri Pula Kutuk PM

Kesemuanya itu dipercayai merujuk kepada dana diterima Najib daripada Raja Arab Saudi, isu jet rasmi kerajaan, isu cincin isteri Perdana Menteri dan isu pembikinan filem di Hollywood oleh anak tiri beliau, Riza Aziz.

Ini merupakan suatu tindakan yang amat jengkel dan tidak sewajarnya dilakukan oleh mereka yang pernah bergelar sebagai antara bos penjawat awam, mahupun baharu 11 hari sahaja bergelar pesara badan kerajaan.

Ia bukan sahaja seolah-olah cuba ‘tikam belakang’ perkhidmatan lama sebagai kakitangan awam, malah kenyataan menerusi Facebook itu bercanggah dengan apa dilakukan ketika diberi jawatan dan pangkat selaku pengarah negeri.

Adakah Zainal cuba ‘balas dendam’ kerana sepanjang berada dalam pentadbiran kerajaan, dia terpaksa akur dan menjadi ‘budak baik’ dengan akur segala perintah am Jabatan Perkhidmatan Awam. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori