Monday, October 28, 2024

Creating liberating content

Lelaki Gelandangan Jadi Viral...

SEORANG lelaki yang hidup gelandangan kini menjadi sensasi internet selepas rakaman videonya bermain...

Separuh Pekerjaan Di Malaysia...

KUALA LUMPUR - Bank Dunia menjangkakan separuh daripada pekerjaan di Malaysia bakal digantikan...

Luahan Rindu Aril Pilus...

TERSENTUH kami membaca luahan hati penyanyi dan DJ radio, Aril Pilus atau nama...

Daki Gunung Pakai Kasut...

MENDAKI pada ketinggian 1,345 meter di atas paras laut iaitu Gunung Ben Nevis...

Banjir Kilat Berpunca Dari Masalah Sistem Saliran

SEREMBAN – Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan berkata masalah sistem perparitan yang tersumbat dan sungai yang dipenuhi sampah sarap menjadi antara punca berlakunya banjir kilat di beberapa tempat di negeri ini.

“Banjir di negeri ini tidak sama dengan negeri lain, banyak parit tersumbat dan jambatan tersangkut dengan sampah. Itu yang berlaku banjir kilat tetapi ia cepat surut,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Perasmian Kilang Kibing Group (M) Sdn Bhd di sini, hari ini.

Mohamad berkata Pihak Berkuasa Tempatan dan agensi terlibat perlu melakukan kerja-kerja penyelenggaran sistem perparitan dengan lebih serius.

“Sebelum ini banjir di Bahau berpunca daripada rumput yang tumbuh di kawasan saliran, di Rembau pula disebabkan anak sungai tersumbat dan jambatan pula tersangkut dengan sampah.

Kita akan lihat dan meneliti perkara ini. Saya akan minta agensi dan jabatan terlibat agar sentiasa membuat kerja-kerja penyelenggaraan. Ini perlu dilakukan segera bagi mengelak banjir kilat berlaku lagi,” katanya.

Sementara itu, Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota, Datuk Dr Awaludin Said berkata banjir kilat yang berlaku pagi tadi adalah sejarah pertama bagi Kampung Batu, Rembau, dekat sini memandangkan sebelum ini kampung berkenaan tidak pernah dilanda bencana itu.


“Setelah hampir 40 tahun, ini kali pertama dan saya difahamkan ia berpunca daripada hujan lebat yang berterusan sejak malam tadi,” katanya kepada Bernama selepas melawat mangsa banjir di kampung itu.

Awaludin juga telah meminta pihak Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung untuk menyenaraikan rumah-rumah yang dilanda bencana banjir.

“Dalam masa yang terdekat, kerajaan negeri akan memberi bantuan berupa barangan keperluan asas seperti beras dan gula kepada penduduk yang terjejas,” katanya.

Sejumlah 200 penduduk di Kampung Batu dan Kampung Pulau di Rembau terjejas akibat banjir kilat yang mencecah ketinggian 0.62 meter. – BERNAMA

Kategori