Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Preity Zinta Bakal Jadi...

AKTRESS cantik Hindustan, Preity Zinta, 40, dikhabarkan bakal mendirikan rumah tangga awal tahun...

Elvina Mohon Maaf, Gambar...

KERANA tindakan melulu individu tidak bertanggungjawab yang memuat naik gambar percutian di Langkawi,...

Tawar Seks Kepada Anggota...

KUALA LUMPUR - Seorang wanita dijatuhi hukuman denda RM1,500 atau penjara dua bulan...

Kekalkan Keistimewaan Penjawat Awam...

KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menggesa kerajaan...

Nekmat Diminta Rancang Stok Simpanan Ikan

PUTRAJAYA – Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat) dan persatuan nelayan lain diminta untuk memulakan rancangan menyimpan stok ikan bermula dari bulan Jun sehingga September setiap tahun.

Ketua Pengarah Perikanan, Datuk Ismail Abu Hassan berkata ini adalah kerana kebiasaannya pada bulan-bulan tersebut jumlah tangkapan ikan adalah tinggi melebihi permintaan pasaran.

“Ketika musim tangkapan yang banyak itu, harga seperti ikan kembung mampu jatuh sehingga bawah RM1 sekilogram dan ini adalah masa yang sesuai untuk mereka membeli dan simpan untuk dijual semula pada musim tengkujuh,” katanya.

Bercakap kepada media selepas merasmikan Majlis Perundingan Industri Pemodenan Vesel Penangkapan Ikan di sini hari ini, Ismail berkata langkah itu juga dapat mengelakkan kenaikan harga yang mendadak seperti yang terjadi pada harga ikan pelaling dan kembung awal tahun ini.

“Oleh itu kita minta Nekmat, persatuan ikan yang lain dan pengusaha lain untuk menyedia dan mempertingkat fasiliti penyimpanan stok ikan masing-masing bagi mengelakkan kekurangan bekalan tersebut terutamanya pada akhir tahun,” katanya.

Ismail berkata kos penyimpanan ikan adalah rendah dan pengusaha masih mampu membuat keuntungan yang berpatutan sekiranya dijual pada musim tersebut.

Katanya sekiranya kerjasama penuh dapat dicapai daripada seluruh persatuan nelayan dan pihak berkaitan, nilai import bekalan ikan dijangka mampu turun sehingga RM700 juta setahun berbanding RM1 bilion setahun pada masa sekarang.


Beliau berkata harga kembung dan pelaling dijangka stabil pada bulan hadapan berikutan peningkatan kadar pendaratan ikan-ikan tersebut berbanding pada November lalu hingga bulan ini.

“Pada April ini, harga kembung dijangka kembali normal iaitu bawah RM10 sekilogram berbanding harga ketika ini yang mencecah sehingga RM22 sekilogram,” katanya.

Dalam pada itu, Ismail berkata pengumuman Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berhubung penangguhan pelaksanaan Permit Lawatan Kerja Sementara (PLKS) untuk nelayan yang menggaji pekerja asing memberi kelegaan kepada nelayan.

Susulan penangguhan tersebut, nelayan yang menggunakan khidmat pekerja asing akan terus menggunakan Pas Pelaut yang hanya perlu disahkan Jabatan Perikanan selain negara asal nelayan asing berkenaan, katanya.

“Kita mahu memperkemas pendaftaran Pas Pelaut ini yang mana kita akan tengok semula dari segi ketulenan dokumen selain mengharapkan kerjasama yang baik daripada semua nelayan,” katanya. – BERNAMA

Kategori