Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Jutawan Tuduh Model Beri...

SEORANG jutawan yang digelar `Raja' Instagram dilaporkan telah memfailkan saman ke atas seorang...

Identiti 3 Lagi Mangsa...

ROMPIN - Identiti tiga daripada enam sekeluarga yang maut dalam kemalangan di Kilometer...

Amaran Hujan Berterusan Di...

PETALING JAYA: Jabatan Meteorologi Malaysia (METMalaysia) mengeluarkan amaran hujan berterusan kategori waspada di...

Semua Perumahan Perlu Ada...

KUANTAN - Semua kawasan perumahan khususnya di bandar digesa untuk mewujudkan bomba komuniti...

Sarawak Disaran Rangka Pelan Pembangunan Belia

KUCHING – Kerajaan negeri Sarawak disaran agar merangka pelan tindakan yang komprehensif untuk memperkasakan belia di negeri ini, demikian persidangan Dewan Undangan Negeri diberitahu hari ini.

Shafiee Ahmad (BN-Daro) berkata belia merupakan aset masa depan negeri dan negara, malangnya masalah sosial termasuk penyalahgunaan dadah di kalangan belia, kini semakin membimbangkan.

“Masalah dadah kini sudah menular ke sekolah-sekolah dan merosakkan masa depan belia,” katanya ketika membahaskan usul penghargaan atas ucapan Yang Dipertua Negeri Sarawak ketika merasmikan persidangan DUN.

Sehubungan itu, beliau berkata tindakan drastik perlu diambil bagi menangani masalah ini dan mencadangkan program yang lebih komprehensif bagi golongan belia di Sarawak disebabkan program yang sedia ada kurang berkesan manakala kemudahan latihan untuk belia tidak dimanfaatkan sepenuhnya.

Menyentuh sektor pertanian di negeri Sarawak, Shafiee berkata Jabatan Pertanian perlu memberi keutamaan terhadap projek yang lebih berdaya saing, khususnya produk berasaskan makanan, berikutan pertanian adalah tunjang pembangunan ekonomi, khususnya bagi meningkatkan sosioekonomi dan kualiti hidup masyarakat di luar bandar.


“Ketika ini kebanyakan projek pertanian lebih tertumpu kepada penanaman rumbia yang senang ditanam tetapi kurang memberi impak kepada peningkatan ekonomi penduduk di luar bandar,” katanya.

Beliau juga menyeru agensi terlibat agar lebih proaktif dan kreatif dalam melaksanakan projek pertanian yang bukan sahaja boleh meningkat ekonomi penduduk tetapi hasilnya boleh dijual di pasaran.

Kerajaan juga, katanya, perlu memberi keutamaan kepada pembinaan jalan pesisir pantai bagi memudahkan perhubungan, seterusnya memberi impak tinggi dalam meningkatkan taraf sosioekonomi dan kualiti hidup rakyat. – BERNAMA

Kategori