Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Khairul Hafiz Hanya Catat...

KUALA LUMPUR - Aksi pertama Khairul Hafiz Jantan pada musim ini tidak seperti...

Peruntukan RM7 Bilion Untuk...

BUKIT GANTANG - Kerajaan membayar elaun sara hidup nelayan kepada 7,846 penerima di...

Pejabat Agama Urus Jenazah...

SEGAMAT – Proses pengebumian jenazah kanak-kanak perempuan berusia dua tahun yang ditemukan mati...

Bantah S/U Agung PKR...

GEORGE TOWN - Kerajaan DAP Pulau Pinang cetus kemarahan umat Islam di negeri...

Tindakan Tegas Terhadap Doktor Salah Guna Profesion

BALIK PULAU – Kementerian Kesihatan memandang serius isu lima doktor yang didakwa menyalahguna profesion mereka untuk memperdaya Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berkaitan pemeriksaan kesihatan beberapa individu untuk memperbaharui Lesen Pengangkutan Kenderaan Awam (PSV).

Timbalan menterinya, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata tindakan tegas akan diambil terhadap mereka jika didapati bersalah.

“Kita boleh ambil tindakan tegas kepada mereka yang langgar peraturan kita. Kalau ada kes macam ni kita akan ambil tindakan tegas. Setakat ini mereka belum didapati bersalah. Kita akan tentukan (tindakan) kemudian,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Program Ziarah Kasih Ramadan 2017 berjumlah RM300,000 kepada 1,500 penerima di sini, hari ini.

Semalam, lima doktor dan dua lelaki yang bertindak sebagai ‘runner’ dihadapkan di Mahkamah Sesyen George Town, Butterworth dan Ipoh atas tuduhan memperdayakan JPJ berkaitan pemeriksaan kesihatan beberapa individu untuk memperbaharui lesen PSV, Februari lepas.


Dr Hilmi berkata setiap doktor yang berdaftar di bawah Majlis Perubatan Malaysia (MMC) perlu mengikuti peraturan yang telah ditetapkan dan tindakan boleh diambil di bawah undang-undang MMC itu jika mereka didapati melakukan penyelewengan profesion.

Ditanya sama ada kemungkinan klinik doktor-doktor terbabit perlu ditutup dan lesen ditarik balik, beliau berkata pihaknya akan berbincang dan membuat keputusan selepas mereka benar-benar didapati bersalah. – BERNAMA

Kategori