Sunday, June 30, 2024

Creating liberating content

Pengajaran… Jangan Sibuk Hal...

TIADA yang lebih menjengkelkan apabila pasangan anda terpaku kepada telefon bimbitnya, apatah lagi ketika...

Laporan Lengkap Bedah Siasat...

NILAI - Laporan lengkap bedah siasat remaja Ireland, Nora Anne Quoirin akan diperolehi...

Itulah Dinamanya Ujian…

"TIAP insan pasti diuji dengan ujian yang berbeza-beza... dugaan yang datang adalah untuk...

Gadis Ini Hasilkan Karya...

SIAPA menyangka mi segera yang menjadi antara hidangan popular di kalangan masyarakat dunia...

APMM Tahan 20 Nelayan Vietnam Tanpa Lesen

PASIR PUTEH – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) berjaya menahan 20 awak-awak dipercayai nelayan Vietnam yang disyaki melakukan aktiviti menangkap ikan di perairan Malaysia tanpa lesen vesel yang sah, semalam.

Pengarah Maritim Wilayah Timur, Laksamana Pertama Maritim Datuk Mamu Said Alee berkata kesemua mereka yang berusia antara 16 dan 44 tahun itu ditahan pada pukul 1.36 petang semalam ketika sedang melakukan aktiviti menangkap ikan lebih kurang 72 batu nautika dari Kuala Tok Bali di sini.

“Awak-awak yang tidak mempunyai permit kerja yang sah itu ditahan oleh kapal ronda KM AMANAH dalam Operasi Pagar Laut di Zon Ekonomi Ekslusif (ZEE) Wilayah Timur di bawah Operasi Pagar Laut bagi mengekang dan menjaga perairan pantai timur dari diceroboh oleh bot-bot nelayan asing semasa musim perayaan yang meliputi Pahang, Terengganu dan Kelantan.

“Semasa pemeriksaan dijalankan ke atas bot terbabit, terdapat hasil ikan campur yang dianggarkan sebanyak 2,500 kilogram dan ikan baja lebih kurang 2,500 kilogram,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Mamu berkata kesemua suspek telah dibawa masuk ke Jeti APMM Tok Bali di sini untuk disiasat di bawah Akta Perikanan 1985.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata aset-aset Maritim Malaysia Wilayah Timur sentiasa bersedia untuk memberi bantuan tidak mengira waktu sama ada siang atau malam sekiranya ada berlaku kes-kes kecemasan terutama ketika berada di laut.


Katanya orang ramai boleh menghubungi terus Pusat Operasi Maritim Wilayah Timur yang beroperasi 24 jam di talian 09-5717345 atau melalui MERS 999.

– BERNAMA

 

Kategori