Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Jangan Jumud, Buat Kesimpulan...

PETALING JAYA - Peguam Haniff Khatri Abdulla berkata, orang ramai tidak patut membuat...

Pencuri Letupkan ATM Di...

MELAKA - Sebuah mesin juruwang automatik (ATM) sebuah bank di Taman Ayer Keroh...

Lembah Klang Dijangka Ribut,...

PETALING JAYA – Pengundi digalakkan keluar waktu pagi ketika Pilihan Raya Umum ke-15...

Ringgit Menyusut Berikutan Harga...

RINGGIT menyusut berbanding dolar AS pada sesi dagangan awal hari ini berikutan sentimen...

Penumpang Cerita Detik Awal Hingga Suspek Ditangkap

BERDEPAN dengan insiden cemas seorang lelaki mengancam untuk meletupkan pesawat, pastinya menjadi 1001 kenangan buat penumpang pesawat Malaysia Airlines MH128, malam tadi.

Mengimbas kembali kejadian, seorang penumpang yang duduk di barisan keempat dari bahagian hadapan pesawat berkongsi cerita apa yang berlaku dari mula sehinggalah detik tertangkapnya suspek di dalam pesawat.

Memetik ABC News, Andrew Leoncelli yang merupakan bekas pemain bola sepak AFL memberitahu, sebaik pesawat berlepas, lelaki itu tiba-tibe meluru ke hadapan dan mencuba untuk masuk ke bahagian kokpit.

“Dia mula berkata, ‘saya perlu jumpa juruterbang. Saya perlu jumpa juruterbang’.

“Anak kapal berkata, ‘sila duduk. Kembali ke tempat duduk anda. Kembali ke tempat duduk anda’.

“Kemudian suaranya semakin kuat. ‘Tidak saya perlu jumpa juruterbang’. Suaranya semakin kuat dan anak kapal menjerit meminta tolong.

“Ketika itu saya melompat ke arah lelaki itu,” kata Leoncelli.

Jelas Leoncelli, semasa berdepan dengan lelaki tersebut, dia ternampak suspek memegang sebuah objek besar yang kelihatan seperti antena.

“Saya kata, ‘Mate, kembali ke tempat duduk anda’.

“Saya memandang tepat ke arah matanya dan dia berkata, ‘saya akan letupkan pesawat ini’,” kata Leoncelli.


Selepas itu, Leoncelli memberitahu, lelaki itu kemudian berlari ke belakang pesawat sebelum dikejar oleh sekumpulan penumpang lelaki lain yang menekamnya dan letakkan kepalanya di atas karpet serta duduk di atasnya.

Tambahnya lagi, anak kapal turut merampas objek berwarna hitam, berkilat dan saiz sebesar buah tembikan yang dipegang lelaki itu.

“Ia kelihatan seperti antena. Ia ada soket yang kelihatan sesuai untuk iPhone.

“Saya tidak tahu sama ada ia adalah sistem suara atau tidak tetapi agak pelik mengapa dia berjaya membawa masuk alat tersebut ke dalam pesawat,” katanya.

Bagaimanapun, setelah melakukan pemerikasaan polis Victoria menyatakan insiden itu bukan serangan pengganas dan objek yang dipegang lelaki tersebut bukan ‘bom’.

Pesawat yang sepatutnya terbang ke Kuala Lumpur itu bagaimanapun terpaksa melakukan pendaratan cemas di Lapangan Terbang Melbourne.

Pesawat MH128 itu berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Tullamarine Melbourne pukul 11.11 malam waktu tempatan dan dijadual tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang 5.28 pagi Khamis. – MYNEWSHUB.CC

Kategori